«شهرهای هوشمند» از فناوری‌های نوظهور مانند 5G و IoT برای ایجاد و ارائه راه‌حل‌های مرتبط برای رفاه جامعه استفاده می‌کنند. در حالی که نوآوری فناوری 5G به خودی خود پیشرفت شهرهای هوشمند را تسهیل نمی کند، زیرساخت های جدید 5G فرصت استفاده شهرها از دستگاه ها، حسگرها و داده های هوشمند را برای بهبود عملکرد و عملکردها بسیار گسترش می دهد.

با توجه به اینکه 5G جدیدترین فناوری بی‌سیم است، همه چیز، از حسگرهای هوشمند گرفته تا خودروهای خودران، اکنون می‌توانند با سرعت‌های فوق‌العاده سریع و با تأخیر کم و بدون اتصال به کابل اترنت ارتباط برقرار کنند – که در نتیجه سیستم‌ها و منابع کارآمدتری دارد.

بنابراین، چرا فناوری 5G برای پیشرفت شهرهای هوشمند حیاتی است؟

ایمنی و امنیت عمومی

افسران و مقامات اورژانس قادر خواهند بود اطلاعات لحظه ای در مورد حوادث و تماس های اضطراری را از حسگرهای هوشمندی که در سراسر شهر قرار داده شده است، پیدا کرده و دریافت کنند.
تحرک شبکه‌های 5G اتصال سریع‌تر و با تأخیر کمتری را برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی فراهم می‌کنند، و باعث می‌شود وسایل نقلیه خودران و افراد بتوانند در شهرها حرکت کنند.
مدیریت ترافیک. انتظار می‌رود ترکیب شبکه‌های 5G و دستگاه‌های IoT به‌طور هوشمند جریان‌های ترافیکی را ردیابی و مدیریت کند، وضعیت جاده‌ها را نظارت کند و ازدحام ترافیک را کاهش دهد.
بهره وری انرژی. 5G فرصت های بزرگی را برای دستگاه های متصل در ساختمان ها و شهرها ایجاد می کند تا به ردیابی، نظارت و کنترل انرژی کمک کند. این به ساختمان ها و شهرها کمک می کند تا منابع انرژی خود را بهتر مدیریت کنند، در هزینه ها صرفه جویی کنند و پایدارتر شوند.

اینترنت اشیا

در کنار فناوری 5G، اینترنت اشیا (IoT) یک جنبه کلیدی برای ایجاد یک شهر هوشمند واقعی و کاملاً کارآمد است. به عبارت ساده، اینترنت اشیا شبکه‌ای از دستگاه‌های متصل است که با هم ارتباط برقرار می‌کنند و داده‌ها را مبادله می‌کنند – این می‌تواند هر چیزی از خودروهای متصل گرفته تا حسگرهای نور خیابان باشد. فناوری اینترنت اشیا به مشاغل، شهرها و افراد امکان نظارت، مدیریت و کنترل این دستگاه‌های متصل را می‌دهد و در عین حال داده‌ها، تجزیه و تحلیل‌ها و بینش‌ها را در زمان واقعی جمع‌آوری می‌کند.

برخی از کاربردهای اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند عبارتند از:

مدیریت انرژی
مدیریت کیفیت هوا
نظارت و مدیریت ترافیک
حمل و نقل عمومی متصل به هم
چراغ های خیابان متصل به هم
پایش آب و هوا
مدیریت پسماند

ساختمان های هوشمند و ادغام با شهرهای هوشمند

با فراگیرتر شدن اینترنت اشیا، ساختمان‌های هوشمند در حال تبدیل شدن به بخش بزرگ‌تر شهرهای هوشمند هستند. در حالی که مالکان و مدیران ساختمان همیشه به دنبال راه‌های جدید و بهتر برای کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری انرژی بوده‌اند، سیستم‌های مدیریت ساختمان سنتی (BMS) در میان پیشرفت‌های فناوری اخیر در حال منسوخ شدن هستند. چرا؟ نه تنها شبکه های سیمی در ساختمان ها به سرعت به محدودیت های داده خود می رسند، بلکه منجر به هزینه های بالاتر و افزایش پیچیدگی می شوند. امروزه، ساختمان‌های هوشمند می‌توانند از فناوری بی‌سیم، دستگاه‌های IoT، اتوماسیون ساختمان و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارزیابی و نظارت بر فرآیندها استفاده کنند و در عین حال کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر عمل کنند.

 

از طریق حسگرهای اینترنت اشیا، اتوماسیون و مدیریت از راه دور، صاحبان و مدیران ساختمان می‌توانند دستگاه‌های مختلفی را در سرتاسر یک تأسیسات مستقر کنند تا داده‌ها و بینش‌های بی‌درنگ مربوط به مدیریت ساختمان و عملکردها را به دست آورند و به آنها قدرت دید بی‌نظیر را در عملیات ساختمانشان بدهند. با نگاهی خاص به بهره وری انرژی، مالکان و مدیران تأسیسات اکنون می توانند دقیقاً نحوه و مکان مصرف انرژی در یک ساختمان را ببینند.

در کنار بهره وری انرژی، حسگرهای اینترنت اشیا بی سیم می توانند سلامت تاسیسات و کیفیت هوا را کنترل کنند. با شروع بازگشت مردم به دفتر پس از بیماری همه گیر، اهمیت نظارت بر سلامت تاسیسات و کیفیت هوا قابل توجه است. در این راستا، حسگرهای IoT تضمین می‌کنند که مدیران ساختمان و کسب‌وکارها از طریق سیستم‌های پیشرفته یک محیط کاری سالم را حفظ می‌کنند.

در نهایت، مدیریت امنیت اینترنت اشیا در مقیاس زمانی که به داده ها می رسد ضروری است. برای تعیین اینکه دستگاه‌ها و شبکه‌های IoT امن و عملیاتی می‌مانند، مدیریت دارایی بسیار مهم است، زیرا ارزیابی‌های منظم و ضروری امنیت اینترنت اشیا را ارائه می‌کند.

 

لینک منبع : https://www.iotforall.com/future-of-5g-and-iot-in-smart-cities

 

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد