همچنان که خودروهای متصل تمایل به ارتباط به زیرساخت‌های شهری و دیگر سخت‌افزارها داشته و یکپارچه‌سازی اطلاعات، یکی از اهداف این اتصال شده است، حضور اینترنت اشیاء و گسترش روزافزون آن، این اتصال و اشتراک‌گذاری اطلاعات را آسان‌تر نموده و دنیای حمل و نقل را دگرگون کرده است.

کافی است تنها یک لحظه تصور کنید که در محل کارتان نشسته‌اید و ناگهان به خاطر می‌آورید که سیستم گرمایشی خانه باید برای حضور مهمانتان یک ساعت قبل از رسیدن او روشن شود. پس باید یک ساعت زودتر از محل کارتان خارج شده، مسافت زیادی را به سمت خانه طی کرده و سیستم گرمایشی را روشن کنید، اما امروزه اینترنت اشیاء با ایجاد امکان کنترل سیستم‌های منزل از راه دور، این شرایط را فراهم کرده است که با استفاده از موبایل خود سیستم گرمایشی خانه را روشن کرده و بهره‌وری کارهای روزانه خود را افزایش دهید.

یا فکر کنید که از مدرسه فرزندتان تماس می‌گیرند و خبر نفس تنگی وی را می‌دهند. مربیان، او را به بیمارستانی منتقل کرده‌اند که مسیر عادی رسیدن به آن پرترافیک و شلوغ است اما با استفاده از اینترنت اشیاء و دریافت اطلاعات خودروهای متصل و زیرساختهای شهری می‌توانید مسیرهای ممکن را بررسی کرده، با انتخاب خلوت‌ترین مسیر خود را در کمترین زمان به بیمارستان برسانید.

همچنان که اینترنت اشیاء دنیای پزشکی، بازرگانی و حتی سیاست را با تغییرهای شگرفی رو‌به‌رو می‌کند، صنعت حمل و نقل و مدیریت ناوگان نیز از قافله عقب نمانده و قدم های ابتدائی برای تغییر را برداشته است.

اینترنت اشیاء با ۵ روش ابتدائی و بسیار ساده انقلاب خود را در دنیای حمل و نقل به پا کرده و بهره وری و اثربخشی را افزایش خواهد داد .

 

ایجاد نگاهی متفاوت و بینشی بهتر در مدیریت ناوگان‌ها

به عنوان مدیر نقلیه یک سیستم حمل‌ونقل، تا چه اندازه از توقف‌های غیرضروری رانندگان خود آگاهی دارید؟ در صورت عدم رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان، اقدامات پیشگیرانه خاصی مد نظرتان بوده است؟ آیا رانندگان با کارکرد درجا باعث اتلاف سوخت نمی‌شوند؟ اگر خودروهای متصل همه‌گیر شوند آیا با روند سنتی مدیریتی خواهید توانست این سیستم یکپارچه را مدیریت کنید؟

اگر کماکان علاقه‌ای به استفاده از روش‌های نوین در مدیریت ناوگان‌هایتان نداشته باشید قادر نخواهید بود هیچ یک از موارد فوق را کنترل کنید. اینترنت اشیاء با ارائه راه‌حل‌های نوین و خودکار مدیریت خودروهای متصل را امکان‌پذیر کرده و با ایجاد فضای نظارت و ردیابی عملکرد رانندگان، سطح بینش بی سابقه‌ای نسبت به عملکرد ناوگان و رانندگان را در اختیار مدیران گذاشته است. چرا که مدیران با اطلاع لحظه به لحظه از موقعیت ناوگان‌ها می‌توانند ضمن کاهش ریسک، رضایت مشتریان را افزایش داده و امنیت رانندگان را افزایش دهند.

 

ایجاد فرهنگ رانندگی سبز و محافظت از محیط زیست پاک

کارکرد درجا و حرکت با سرعت غیرمجار نه تنها سوخت را هدر داده و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را افزایش می‌دهد، بلکه باعث آلودگی محیط زیست شده و روند گرم شدن زمین را تندتر خواهد کرد. طبق تحقیقات صورت گرفته امروزه کارکرد درجا، عامل مصرف بیش از ۸ میلیارد گالون سوخت بوده که مصرف این میزان سوخت خود به تنهایی باعث ایجاد ۱۰ میلیون تن دی‌اکسید‌کربن خواهد بود. با استفاده از اینترنت اشیاء در خودروهای متصل، با نظارت بر عملکرد راننده، می‌توان به آسانی کارکرد درجا را تشخیص داده و با ایجاد هشدار برای رانندگان، آنها را از هدر دادن سوخت بازداشت. ضمن اینکه این امکان فراهم خواهد شد تا مدیران با ارائه دستورالعمل‌های لازم برای کاهش هزینه های گزاف سیستم خود، گام‌های اساسی بردارند.

 

ایجاد فرآیند تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه

کنترل از راه دور خودرو و ارتباط با رانندگان نه تنها باعث کنترل عملکرد راننده می‌شود بلکه آگاهی از میزان سلامت خودرو و امکان تعمیر و نگهداری خودکار را نیز محیا می‌کند. با آگاهی از میزان سلامت خودرو می‌توان زمان سرویس را تعیین کرده و پیش از خراب شدن خودرو اقدامات لازم را انجام داد.

 

ایجاد حجم عظیمی از اطلاعات طبقه بندی شده و بانک اطلاعاتی غنی

ناوگان، خود به تنهایی قادر به تولید بخش عظیمی از اطلاعاتی مثل میزان مصرف سوخت، مسافت طی شده، سرعت مجاز حرکت، …خواهند بود. پیش از روی کار آمدن اینترنت اشیا، سامانه‌های مدیریت ناوگان و خودروهای متصل جمع‌آوری اطلاعات کاملا دستی صورت می‌گرفت اما تصور کنید با سرعت بسیار کند یک فرآیند دستی، روند رخ دادن مسئله، متوجه شدن آن و ارائه راه‌حل، تا چه میزان می‌تواند با خطا و در مدت زمان طولانی صورت گیرد. امروزه اینترنت اشیاء با اتصال سخت‌افزارها به یکدیگر، وقوع حادثه را در لحظه و زمان واقعی نشان می‌دهد. پس علاوه بر آگاهی، جمع آوری و آنالیز داده‌ها، عملکرد به موقع نیز امکان‌پذیر است.

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد