همانطور که می دانیم ایمنی در محل کار همیشه یکی از موضوعات مهم و حیاتی در حوزه کار بوده است. و متاسفانه تا کنون شاهد حوادث و آسیب های جدی و جبران ناپذیر به خصوص در مشاغل صنعتی بوده ایم. اما از آنجایی که اینترنت اشیاء تلاش می کند تسهیل گر بشر در همه حوزه ها باشد برای این مسئله هم پیشنهاداتی دارد. ایمنی در محل کار با اینترنت اشیاء یکی از مهم ترین مباحث برای کارفرمایان و صاحبان کسب و کار است.

با توجه به آماری که سازمان خدمات عمومی و ارتقاء ایمنی آمریکا منتشر کرده است، بیشتر از ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ سانحه کاری در محل های کاری به صورت سالانه اتفاق می افتد. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم یعنی در هر ۷ ثانیه حداقل یک نفر در محل کاری خود دچار حادثه می شود که مبلغی معادل ۱۶۱٫۵ میلیارد را به جامعه تحمیل می کند.

امروزه کار جمع آوری اطلاعات و داده توسط ابزارهایی مانند ساعت، عینک، ایمپلنت و … انجام می شود. اما تغییرات به سرعت در حال بروزرسانی هستند. مثلا شرکت هایی از جمله کارلسون روبوتیک در حال ساخت پارچه هایی با الیاف هایی است که می توانند بار الکتریکی را منتقل کنند. این پارچه ها با حسگرهای خودشان داده های مرتبط با شرایط فیزیکی و همچنین احتمالات قابل وقوع در محیط کار را برای کارکنان جمع آوری می کنند. یا مثلا پارچه های فیبر نوری می توانند تصاویر و اطلاعات موردنیاز را روی پارچه تولید کنند. این اطلاعات می تواند شامل ایمیل ها، پیام ها، تصاویر وسائل موردنیاز کاری و دستورالعمل های مربوط به آن باشد.

 

 

با این روش جمع آوری داده و اطلاعات می توانند شرایط بدن کارمند یا کارگر مانند ضربان قلب، دمای بدن، میزان اکسیژن خون، میزان خستگی بدن و … را کنترل کنند و در صورت تشخیص شرایط خطرناک برای جلوگیری از آن اقدام کنند. این ها تکنولوژی هایی در حوزه های پوشیدنی ها هستند اما در حوزه های دیگر نیز اینترنت اشیاء تلاش هایی کرده است.

در صنعت ساخت و ساز هم این پیشرفت ها وجود دارد. مثلا کلاه هایی ایمنی که افرادی که برای ساخت و ساز ساختمان فعالیت می کنند بر سر دارند نیز می تواند حسگرهایی داشته باشد تا شاخص هایی مثل درجه حرارت، ضربان قلب، میزان استرس، خستگی و … را کنترل کنند. همچنین این کلاه های ایمنی هوشمند اطلاعات محیطی مثل دما، هوای سمی، گرد و غبار، سقوط اجسام را نیز جمع آوری کنند. این اطلاعات برای تحلیل به یک شبکه ارتباطی متصل می شوند و اطلاعات را منتقل می کنند.

در اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) برای گردآوری و بررسی و تجزیه و تحلیل داده های پرسنل و محیط و تجهیزات چندین فناوری وجود دارد. برای پردازش و تحلیل این اطلاعات جمع آوری شده ۵ فناوری به موازات و در راستای یکدیگر کار می کنند که عبارتند از :

  • دستگاه‌های متصل به‌هم
  • هوش مصنوعی (AI)
  • ذخیره‌سازی ابری(Cloud)
  • پردازش داده‌های بزرگ(Big Data)
  • تجزیه و تحلیل عمیق

همانطور که قابل حدس زدن و پیش بینی است در ایمنی در محل کار با اینترنت اشیاء ، این است که ما با حجم زیادی از اطلاعات و داده ها از طریق این دستگاه ها مواجه هستیم. به همین دلیل تجزیه و تحلیل این اطلاعات بسیار زمان بر و پر هزینه است و در واقع یکی از موانع رشد این تکنولوژی محسوب می شود.

اگر تجهیزات صنعتی و کاری از فرایندی که برای آن ها مشخص شده است منحرف شوند، احتمال به وجود آمدن شرایط ناامن و خطرناک را به وجود می آورد. اما با  جمع آوری اطلاعات و داده های تجمیع شده و تجزیه و تحلیل آن ها می توان شرایط  وقوع مشکل یا شکست و خرابی قطعات را هشدار داد و از آن ها جلوگیری کرد یا برای آن برنامه ریزی کرد.  در واقع با استفاده از IoT می توان از ایمنی و سلامت کارکنان و قطعات مطلع شد.

آینده ایمنی با اینترنت اشیاء

در آینده، پیش‌بینی نگهداری، شامل جایگزینی قطعات بحرانی بر اساس تجزیه و تحلیل شرایط عملیاتی دستگاه است. این رویکرد، این واقعیت را تشخیص می‌دهد که حالت شکست هر بخشی می‌تواند با تغییر شرایط تغییر کند. به‌عنوان‌مثال، الگوی شکست می‌تواند وابسته به ویژگی‌های عملیاتی مانند سرعت، درجه حرارت و فشار باشد. با استفاده از هوش مصنوعی و همچنین شبکه های متصل به هم، احتمالات شکست قطعات را می توان پیش بینی و برای تعمیر و نگهداری آن ها برنامه ریزی انجام داد. این مسئله باعث حذف شدن هزینه های زیاد از کار افتادن قطعات شود و همچنین از احتمال آسیب به کارکنان جلوگیری کند.

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد