اینترنت اشیا (IoT) در صنعت نفت و گاز برای جمع‌آوری، انتقال و تجزیه و تحلیل داده‌های خام در زمان  آنلاین استفاده می‌شود تا تصویر واضحی از فرآیندهای موجود در تأسیسات به دست آورد، کارایی عملیاتی را بهبود بخشد، مصرف انرژی را کاهش دهد و سودآوری را افزایش دهد.

راه حل های اینترنت اشیا تمام بخش های صنعت کلیدی را پوشش می دهند:

اپراتورهای بالادست از آن برای بهبود مدیریت حفاری و استخراج و کاهش زمان غیرمولد استفاده می کنند.
اپراتورهای میانی مدیریت ناوگان و همچنین تعمیر و نگهداری خط لوله و ذخیره سازی را بهبود می بخشند.
کسب و کارهای پایین دستی از اینترنت اشیا برای پردازش و توزیع بهینه نفت و گاز استفاده می کنند.

 

مزایای نفت و گاز با استفاده از IOT

قابلیت مشاهده در زمان واقعی راه‌حل‌های اینترنت اشیا، دیدی بی‌درنگ از عملکرد تجهیزات و وضعیت ایمنی، شرایط محیطی و عملیات ناوگان ارائه می‌دهند و شرکت‌های نفت و گاز را قادر می‌سازند تا به طور مداوم بر تأسیسات خود نظارت کنند و کشتی‌ها یا کامیون‌های تحویل را ردیابی کنند.

تعمیرات قابل پیش بینی. داده‌های حسگرهای اینترنت اشیا نصب شده در تأسیسات نفت و گاز، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای را ممکن می‌سازد. آنها به شناسایی شرایط قبل از خرابی و انجام تعمیر و نگهداری از قبل برای جلوگیری از خرابی های عمده و اطمینان از عملکرد روان و استفاده هوشمندانه از دارایی ها کمک می کنند. این ویژگی مخصوصاً در حفظ امکانات دورافتاده دریایی، که اغلب فاقد دید هستند و به چک‌آپ‌های دستی متکی هستند، مفید است. استفاده از اینترنت اشیا به بهینه‌سازی برنامه‌های نگهداری در آنجا کمک می‌کند تا از بازدیدهای غیرضروری تکنسین‌ها جلوگیری شود و در عین حال حداکثر سلامت تجهیزات را تضمین کند.

مدیریت خطر. راه حل های اینترنت اشیا وجود گازهای قابل اشتعال و بخارات سمی را در جو نظارت می کنند و به جلوگیری از نشت گاز یا نشت نفت کمک می کنند. قابلیت های پیشگیری از حوادث اینترنت اشیا همچنین با فعال کردن نظارت بر ایمنی محیط کار پیشرفته و هشدارهای خطر فوری، عملیات حفاری و استخراج را ایمن تر کرده و میزان آسیب را کاهش می دهد.

کاهش اثرات زیست محیطی. صنعت نفت و گاز یکی از بزرگترین عوامل تغییر اقلیم است: از طریق عملیات مستقیم و همچنین سوخت هایی که تولید می کند، بیش از 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را به خود اختصاص می دهد. برای کاهش ردپای کربن، اپراتورهای بالادستی می‌توانند با کمک شناسایی نشت و تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده از طریق اینترنت اشیا، انتشارات فرار و شعله‌ور شدن را کاهش دهند، در حالی که اپراتورهای پایین دستی از اینترنت اشیا برای بهبود کارایی انرژی خود استفاده می‌کنند.

انطباق با مقررات. داده های جامع در مورد عملیات تسهیلات ارائه شده توسط راه حل های IoT راه را برای انطباق بهتر با استانداردها و مقررات صنعت هموار می کند.

 

چگونه شرکت‌های نفت و گاز از قابلیت‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند ؟

مدیریت ناوگان. راه‌حل‌های اینترنت اشیا، نظارت در زمان واقعی موقعیت و وضعیت تانکر و کشتی، زمان بیکاری، وضعیت محموله و غیره را برای بهینه‌سازی استفاده حامل و تسهیل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، امکان‌پذیر می‌سازند. این ویژگی را می‌توان با استفاده از حصار جغرافیایی مجهز به اینترنت اشیا بیشتر کرد. شرکت های نفت و گاز می توانند مسیرها و مرزهایی را برای هر حامل تعیین کنند تا مصرف سوخت را به حداقل برسانند و مطمئن شوند که تانکرهای آنها مسیر انتخابی را دنبال می کنند و به موقع به مقصد می رسند.

Euronav، بزرگترین شرکت نفتکش مستقل جهان، از یک پلت فرم متمرکز مبتنی بر اینترنت اشیا به نام FAST (Fleet Automatic Statistics & Tracking) استفاده می کند که داده ها را از کشتی ها برای تجزیه و تحلیل بلادرنگ می گیرد. با این راه حل، این شرکت موفق به کاهش مصرف سوخت و زمان انتظار، اجرای تعمیر و نگهداری پیش بینی، بهبود ارتباط شناور و ساحل و غیره شد.

خطوط لوله متصل سرتاسر، حمل و نقل ایمن و مقرون به صرفه نفت و گاز را از طریق نظارت بر پارامترهای خط لوله با استفاده از اینترنت اشیا مانند دما، جریان، فشار و غیره تضمین می‌کند. داده‌های جمع‌آوری‌شده برای تشخیص ناهنجاری‌ها استفاده می‌شود و به بهینه‌سازی تلاش‌های انسان و جلوگیری از حوادث کمک می‌کند. ناشی از خرابی تجهیزات

سنسورهای اکتشاف لرزه ای به نقشه برداری از سایت های حفاری زیرسطحی کمک می کنند تا روند اکتشاف نفت را بهینه کنند. شبکه‌ای از حسگرهای متصل داده‌های امواج لرزه‌ای را جمع‌آوری می‌کند و آن را به سرورهای راه دور منتقل می‌کند، که داده‌ها را پردازش می‌کنند و تصویری از سایت زیرسطحی ارائه می‌دهند. سیستم مبتنی بر حسگر تجزیه و تحلیل داده های انتخاب سایت را تسریع می کند و تصمیم گیری آگاهانه را هدایت می کند.

داده‌های ارائه‌شده توسط راه‌حل‌های اینترنت اشیا نیز برای ایجاد دوقلوهای دیجیتالی استفاده می‌شود – کپی‌های مجازی دارایی‌های فیزیکی که فرآیندها، وضعیت‌ها و چرخه حیات آنها را نشان می‌دهد. اگر خرابی رخ دهد، از یک دوقلو دیجیتال برای مطالعه آن، درک علت اصلی و توسعه یک طرح تعمیر استفاده می‌شود. این به بهبود مدیریت دارایی و عملکرد کمک می کند و تجزیه و تحلیل عملکرد مقایسه ای را در بین دارایی ها امکان پذیر می کند – همانطور که توسط Petrobras، یک شرکت نفت برزیلی که از نسخه های مجازی پالایشگاه های خود برای ارزیابی و تنظیم عملکرد آنها در زمان واقعی استفاده می کند، مشهود است.

 

در دهه گذشته، صنعت نفت و گاز از فناوری‌های IoT برای بهینه‌سازی گردش‌های کاری در سراسر جریان، بهبود ایمنی و کنترل محیط کار و افزایش بهره‌وری استقبال کرده است. از به حداقل رساندن تعمیر و نگهداری دستی، تا خودکارسازی وظایف پیچیده مستعد خطا، تا کاهش اثرات زیست محیطی و جلوگیری از خطرات – قابلیت های اینترنت اشیا برای نفت و گاز بسیار گسترده است.

 

لینک منبع : https://www.scnsoft.com/blog/iot-in-oil-and-gas

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد