روبات‌های مستقل می‌توانند در محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی و پیچیده حرکت کنند.

 

محققان با موفقیت به میکروربات‌ها یاد داده‌اند که چگونه با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری تقویتی، در مدلی مشابه روشی که انسان‌ها شنا، شناور شدن و حرکت در آب را یاد می‌گیرند، شنا کنند.

این تیم متشکل از محققان دانشگاه سانتا کلارا، موسسه فناوری نیوجرسی و دانشگاه هنگ کنگ، شناگرانی با هوش مصنوعی ایجاد کردند که قادر به شناسایی اهداف مکان و مدل‌سازی مسیر و سرعت مناسب برای حرکت به سمت آنها بودند.

برای آموزش ربات‌ها، تیم به آنها بازخورد مثبت داد در صورتی که در جهت دلخواه حرکت کنند، و ربات‌ها بر اساس این تجربیات و محیط اطراف که در حین حرکت با آن‌ها مواجه می‌شوند، درک درستی از نحوه شنا ایجاد کردند.

آلن تسانگ، استادیار مهندسی مکانیک در دانشگاه می‌گوید: «مانند یک انسان که چگونه شنا می‌آموزد، میکروشناگر یاد می‌گیرد که چگونه «قسمت‌های بدن» خود – در این مورد سه ریز ذره و پیوندهای قابل گسترش – را به حرکت درآورد و بچرخاند. دانشگاه هنگ کنگ این کار را بدون تکیه بر دانش بشری انجام می دهد، بلکه فقط بر روی یک الگوریتم یادگیری ماشینی است.

این تیم امیدوار است که آموخته های خود را در پیشرفت های زیست پزشکی مانند دارورسانی هدفمند و جراحی میکروبی به کار گیرد. در حالی که مطالعات متعددی در مورد توسعه میکروربات‌ها برای کاربردهای پزشکی انجام شده است، بسیاری از آنها با چالش پیمایش در فضاهای محدود یا پیچیده یا سازگاری با مسیرهای غیرمنتظره مواجه می‌شوند.

 

اون شون پاک، دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه سانتا کلارا گفت: «توانایی شنا کردن در مقیاس میکرو به تنهایی یک کار چالش برانگیز است. هنگامی که می خواهید یک ریزشناگر مانورهای پیچیده تری انجام دهد، طراحی راه رفتن حرکتی آنها می تواند به سرعت غیرقابل تحمل شود.

به این ترتیب، طراحی جدید این تیم خود را در ایجاد رباتی با ظرفیت حرکت خودکار همه‌کاره‌تر متمایز می‌کند. در آزمایش‌های روی ربات شناگر جدید، تیم نشان داد که می‌تواند در مسیرهای پیچیده بدون برنامه‌ریزی قبلی حرکت کند و همچنین دارای سطحی از دوام است تا برای استقرار داخلی مناسب باشد.

 

پایان .

لینک منبع : https://www.iotworldtoday.com/2022/08/29/smart-microbots-learn-to-swim-using-ai

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد