برنامه های کاربردی IoT در حوزه خودرو بازار جدیدی را برای صنعت خودرو باز می کنند.

اینترنت اشیا در حال تغییر مدل های کسب و کار صنعت خودرو است.

 

نویسنده : صنعت خودرو ذاتاً نوآورانه است. اتومبیل‌ها ارتقاء یافته‌ی اسب و کالسکه بودند، و ما از آن زمان بر روی مفهوم اولیه تکرار می‌کنیم، برنامه‌ها را دوباره تعریف می‌کنیم و برنامه‌های جدیدی را در طول مسیر توسعه ایجاد میکنیم. در هر دو سطح تجاری و مصرف کننده، برنامه های کاربردی اینترنت اشیا فرصت های کاملا جدیدی را برای صنعت خودرو ایجاد می کند. ما دو مورد از آنها را در زیر بررسی خواهیم کرد: ردیابی خودرو و خودروهای متصل.

ردیابی خودرو

 

ناوگان خودرو، نمایندگی ها و مزایده وسایل نقلیه دارای املاک بزرگ و چند هکتاری با هزاران وسیله نقلیه در محل هستند. ردیابی خودرو از طریق اینترنت اشیا یک راه حل عالی برای مدیریت موجودی به طور کارآمد و در زمان واقعی ارائه می کند.

روند رو به افزایش در راه حل های مدیریت و موجودی برای این سایت های تجاری توسط اینترنت اشیا پشتیبانی می شود. با استفاده از ردیاب‌های مجهز به GPS که با یک شبکه محلی کم مصرف مانند LoRa ارتباط برقرار می‌کنند، نمایندگی‌ها می‌توانند موقعیت هر وسیله نقلیه را در قسمت خود نظارت کنند. این بدان معناست که فروشندگان آن‌ها می‌توانند سریع‌تر وسایل نقلیه را برای مشتریان پیدا کنند و سناریوی سوزن در انبار کاه پیدا کردن یک وسیله نقلیه خاص در دریایی از هزاران نفر را حذف کنند. مکان و اطلاعات وسیله نقلیه سپس روی یک رابط کاربری نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده مقدار زیادی است، و به مدیران ، دیدی جامع‌تر و دقیق‌تر از موجودی خود ارائه می‌دهد.

از دیدگاه مصرف کننده، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است نیاز داشته باشید مکان خودروی خود را بدانید. کجا پارک کردی؟ آیا دزدیده شده است؟ آیا بچه شما آن را برای کاری بیرون آورده است؟

در حالی که هنوز هیچ راه حلی برای نوجوانان سرکش وجود ندارد، بسیاری از شرکت ها در حال توسعه راه حل های ردیابی خودرو در سطح مصرف کننده هستند. Mastrack، MobiCoPilot و Motosafety هر کدام با دستگاه‌های مجهز به GPS که برای ردیابی وسایل نقلیه به درگاه تشخیص خودرو متصل می‌شوند، به والدین نگران پاسخ می‌دهند.

طبق گزارشات مشتری ها، «دستگاه ها به طور کلی به طور مشابه کار می کنند. با هر کدام، به وب‌سایتی می‌روید که به شما امکان می‌دهد محدودیت‌هایی برای راننده تعیین کنید و نقشه‌ای را مشاهده کنید که مکان و مسیر وسیله نقلیه را نشان می‌دهد. اگر خودرو از سرعت تعیین‌شده یا محدودیت‌های دیگر تجاوز کند، دستگاه‌ها برای شما یک ایمیل یا یک هشدار متنی یا هر دو ارسال می‌کنند.» شما همچنین می توانید مرزهای جغرافیایی (“geofences”) را در وب سایت تعیین کنید، و اگر وسیله نقلیه از آن مرزها خارج شود، هشدار داده می شود. آنها حتی به شما خواهند گفت که آیا دستگاه قطع شده و یا دوباره وصل شده است.

ما نمی توانیم ردیابی وسیله نقلیه را بدون گنجاندن LoJack (سیستم مدیریت ردیابی خودرو (واقع در کشور آمریکا))مورد بحث قرار دهیم. سیستم بازیابی خودروی دزدیده شده آنها شامل یک واحد کوچک پنهان شده در وسیله نقلیه شما است که با گزارش خودروی سرقت شده توسط مجری قانون محلی فعال می شود. پس از فعال شدن، واحد سیگنالی را در فرکانس تنظیم شده ارسال می کند که می تواند توسط ماشین های پلیس در حدود 3-5 مایلی دریافت شود. با این حال، LoJack از پخش‌های رادیویی با برد کوتاه استفاده می‌کند که می‌توانند (عمداً یا غیرعمدا) مسدود شوند و دستگاه را از برقراری ارتباط با مکان خودرو به تأخیر بیندازند.

ماشین های متصل و C-V2X

وقتی به کاربردهای اینترنت اشیا در خودروها فکر می کنیم، احتمالاً اتومبیل های متصل اولین چیزی هستند که به ذهن خظور می شود. OnStar جنرال موتورز در سال 1996 منتشر شد و به معنای واقعی کلمه با خدمات اشتراک ارتباطی متصل خود، که امکان ردیابی موقعیت مکانی GPS و ارتباط درون خودرو را فراهم می کرد، جان انسان ها را نجات داد.

با این حال، خودروهای متصل فراتر از ردیابی موقعیت مکانی هستند. پروژه مشارکت نسل سوم (3GPP، که سازمان ها و استانداردهای مختلف مخابراتی را متحد می کند) یک پایه اساسی برای اتصال خودرو ایجاد کرده است: وسیله نقلیه سلولی به همه چیز (معروف به C-V2X). این استاندارد هم از آینده خودروهای متصل پشتیبانی می کند و هم امکان سازگاری با تکنولوژی های قبلی را فراهم می کند. دو حالت کار با C-V2X وجود دارد: دستگاه به دستگاه و دستگاه به شبکه.

دستگاه به دستگاه از سناریوهای ارتباطی مانند وسیله نقلیه به وسیله نقلیه (V2V)، وسیله نقلیه به زیرساخت (V2I) و وسیله نقلیه به عابر پیاده (V2P) پشتیبانی می کند. V2V، V2I، و V2P چیزی بیش از اتومبیل های متصل را باز می کنند. آنها جاده های متصل را از طریق نوآوری هایی مانند جلوگیری از برخورد، اولویت زمان بندی علائم ترافیکی و هشدارهای ایمنی به عابران پیاده و دوچرخه سواران امکان پذیر می کنند.

دستگاه به شبکه از ارتباطات وسیله نقلیه به شبکه (V2N) از طریق شبکه های سلولی پشتیبانی می کند و به خدمات ابری اجازه می دهد تا در این راه حل های سرتاسر و همچنین گزارش ترافیک و مسیریابی در زمان واقعی گنجانده شوند. با اتصال به شبکه تلفن همراه، خود خودروها می توانند از قابلیت های جریان داده پشتیبانی کنند.

آینده برنامه های کاربردی اینترنت اشیاء خودرو

ما فقط سطح برنامه های IoT را در صنعت خودرو توضیح دادیم، اما مانند سایر کاربردهای صنعت IoT، می توانیم ببینیم هم برنامه های تجاری و هم در سطح مصرف کننده زیادی وجود دارد.

در هر دو مورد، این سطح از اتصال اجازه می دهد تا کنترل و درک بیشتری از وسایل نقلیه خود داشته باشید.

 

 

نویسنده : Reilly Dunn

منبع : https://www.iotforall.com/iot-applications-automotive-industry

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد