در چند سال گذشته، تعداد شرکت‌هایی که پلتفرم‌های اینترنت اشیا را ارائه می‌کنند، رشد چشمگیری داشته اند. شرکت تحقیقاتی IoT Analytics گزارش داد که 613 شرکت در سال 2021 پلتفرم های IoT را ارائه می دهند! این یک عدد شگفت انگیز است. پلتفرم‌های اینترنت اشیا از نظر قابلیت‌ها بسیار متفاوت هستند، اما معمولاً بر یک یا چند بلوک ساختمانی سیستم‌های اینترنت اشیا – دستگاه‌های فیزیکی، اتصال به اینترنت و خدمات دیجیتال تمرکز می‌کنند.

به هر نحوی، آنها نرم‌افزاری (یا در برخی موارد سخت‌افزار) را ارائه می‌کنند که به شرکت‌ها در هنگام ساختن سیستم‌های اینترنت اشیاء کمک می کند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که پلتفرم‌هایی را ارائه می‌کنند که تقریباً غیرممکن است که با همه آنها آشنا باشید.

اگر در حال ورود به اینترنت اشیا هستید و با پلتفرم های اینترنت اشیا آشنا نیستید، ممکن است از خود سؤالاتی بپرسید: چه چیزی یک پلت فرم اینترنت اشیا را تشکیل می دهد؟ تفاوت بین PaaS و SaaS چیست؟ آنها چه مزایایی می توانند برای شرکت ها داشته باشند؟ چگونه پلتفرم اینترنت اشیا را انتخاب کنم؟

بیایید یکی یکی به این سوالات بپردازیم.

چه چیزی یک پلتفرم IoT را تشکیل می دهد؟

پلتفرم های IoT معمولاً ویژگی های زیر را ارائه می دهند:

خدمات دیجیتالی در حال اجرا در فضای ابری که دستگاه های فیزیکی به آن متصل می شوند
نرم افزاری که روی دستگاه هایی اجرا می شود که با سرویس های دیجیتال ارتباط برقرار می کنند
چارچوب یا طرحی برای پیام‌رسانی داده و فرمان و کنترل از راه دور دستگاه‌ها
زیرساخت امنیتی برای رسیدگی به ثبت دستگاه، احراز هویت، مدیریت اعتبار امنیتی
ابزارها و روش‌های به‌روزرسانی سیستم‌افزار دستگاه از طریق هوا (OTA)
داشبوردهای وب برای مشاهده وضعیت دستگاه ها و تعامل با سیستم

پلتفرم‌های اینترنت اشیا ممکن است ویژگی‌های دیگری را نیز ارائه دهند، از جمله:

ابزارها و داشبوردهای تجزیه و تحلیل
قوانین موتورها
ابزارهای مدیریت ناوگان
ادغام با سایر خدمات
پشتیبانی از فضای ابری
برنامه های شبکه تلفن همراه برای دستگاه ها
رابط ها و قالب های برنامه های کاربردی وب یا موبایل

انواع پلتفرم های اینترنت اشیا

پلتفرم های اینترنت اشیا یکسان نیستند. ویژگی ها و موارد استفاده هر یک از آنها بسیار متفاوت است. با این حال، در سطح های بالایی، آنها را می توان به دو دسته اصلی دسته بندی کرد.

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) – ارائه شده توسط ارائه دهندگان خدمات ابری بزرگ

پلتفرم‌های PaaS بلوک‌های ساختمانی را برای انجام بیشتر کارهایی که یک سیستم اینترنت اشیا نیاز دارد فراهم می‌کنند، اما نوشتن کد سفارشی که همه آن‌ها را به هم متصل می‌کند، به عهده شماست. با ارائه‌دهنده PaaS، لازم نیست نگران سخت‌افزار سرور اصلی باشید، اما باید سرویس‌های آن‌ها را در یک معماری فعال ترکیب کنید و استقرار برنامه‌هایی را که از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند مدیریت کنید. این کار بیشتر است اما به انعطاف پذیری بیشتر و فرصتی برای سفارشی کردن سیستم بر اساس نیازهای شما اجازه می دهد. هزینه های مداوم یک پلت فرم PaaS IoT معمولاً کمتر از SaaS است، اما برای اطمینان از الگوهای استفاده صحیح برای جلوگیری از هزینه های بیشتر، به تخصص نیاز است. ارائه دهندگان بزرگ ابری ، همه پلتفرم های PaaS IoT را ارائه می دهند. این شامل خدمات وب آمازون (AWS)، مایکروسافت آژور، و پلتفرم ابری گوگل (GCP) می شود.

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) – ارائه شده توسط فروشندگان متعدد نرم افزار، بزرگ و کوچک

با ارائه‌دهنده های  SaaS، شما به استفاده از نرم‌افزاری که آنها برای شما مستقر و مدیریت می‌کنند، دسترسی خواهید داشت. یا می توانید مجوز آن را داشته باشید و خودتان آن را مستقر کنید. پلتفرم‌های SaaS معمولاً برخی قابلیت‌های پیکربندی و ادغام با سایر سیستم‌ها را فراهم می‌کنند. در بخش ابری کار بسیار کمتری وجود دارد زیرا بیشتر به شما رسیدگی می شود.

با این حال، شما محدود به ویژگی هایی هستید که ارائه دهنده پلتفرم اینترنت اشیا ارائه می دهد. شما ممکن است نیاز به سرمایه گذاری بیشتری برای ایجاد پل ارتباطی با سایر سیستم های خود داشته باشید. بسته به مورد استفاده شما، یک SaaS ممکن است ویژگی های پیشرفته تری را در خارج از جعبه نسبت به PaaS ارائه دهد. هزینه های جاری احتمالاً با پلتفرم های SaaS IoT بیشتر خواهد بود. نمونه هایی از ارائه دهندگان پلت فرم IoT SaaS عبارتند از Pelion، Losant، Friendly Technologies، Software AG، Blynk، Particle، ThingsBoard و Golioth.

چه مزایایی می توانند برای شرکت من داشته باشند؟

هدف پلتفرم‌های اینترنت اشیا این است که پایه‌ای برای تولیدکنندگان محصول فراهم کند تا راه‌حل‌های اینترنت اشیا را با آن بسازند. پلتفرم‌های اینترنت اشیا از تمام ویژگی‌های اساسی که همه راه‌حل‌ها به آن نیاز دارند (مانند «لوله‌کشی») مراقبت می‌کنند، بنابراین می‌توانید با ویژگی‌های متمایزکننده‌ای که در بالا اضافه می‌کنید، بر ارزش افزوده تمرکز کنید. کاربران پلتفرم‌های اینترنت اشیا با صرفه‌جویی ، سود زیادی می‌برند – به خصوص اگر از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها استفاده کنند. این منجر به بهبود امنیت، خدمات قوی تر و هزینه های کمتر می شود. به این دلایل، ما همیشه استفاده از پلتفرم IoT را توصیه می کنیم.

چگونه پلتفرم اینترنت اشیا را انتخاب کنم؟

این معمولاً به اتخاذ رویکرد مرحله‌ای و تمرکز بر اولویت‌های مختلف در هر مرحله تبدیل می‌شود.

اینترنت اشیا یک سفر است، نه یک مقصد. ما بیشترین موفقیت را زمانی دیده‌ایم که شرکت‌ها با هر یک از چالش‌های خود به صورت مرحله‌ای مقابله می‌کنند، سعی نمی‌کنند خیلی سریع انجام دهند و خود را در تصمیم‌های بلندمدت خیلی زود گرفتار کنند. انتخاب استفاده از PaaS یا Saas بستگی به مرحله ای دارد که در طول سفر اینترنت اشیا در آن قرار دارید.

 

خلاصه

ما به شما توصیه نمی کنیم که سعی کنید یک سیستم اینترنت اشیا را از ابتدا بسازید. راه حل های عالی از هر دو ارائه دهنده SaaS و PaaS وجود دارد. آنها مزایای گسترده ای را در ایجاد راه حل های IoT ایمن و مقیاس پذیر ارائه می دهند. با این حال، توصیه می کنیم قبل از اینکه خود را در یک پلتفرم اینترنت اشیا قرار دهید، اهداف سازمان و مرحله ای را که در آن هستید در نظر بگیرید. مطمئن شوید که با نیازهای مشتری خود شروع کنید و به عقب برگردید. نمونه اولیه و درست کردن چیزها قبل از مقیاس بندی. یک پلت فرم SaaS IoT می تواند برای ایجاد اثبات مفاهیم یا نمونه سازی عالی باشد،

اما ممکن است در طولانی مدت برای شما کارایی نداشته باشد. برای حداکثر سفارشی‌سازی، انعطاف‌پذیری و ادغام دقیق‌تر با سایر برنامه‌های ابری شما، ما یک پلتفرم PaaS IoT را توصیه می‌کنیم. و برای کمترین خطرات و حداکثر مزایا، توصیه می کنیم از اجزای از پیش ساخته شده ای استفاده کنید که می توانند مطابق با نیازهای شما سفارشی شوند.

 

نویسنده : SpinDance

لینک منبع : https://www.iotforall.com/saas-or-paas-selecting-an-iot-platform

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد