اگر تکنولوژی اینترنت اشیا را دنبال کنید، می دانید که چقدر صنعت را تغییر می دهد. دستگاه ها داده ها را جمع آوری می کنند. برنامه ها ،  تجزیه و تحلیل داده ها را به داده های قابل فهم تبدیل می کنند،آنهم اغلب با یک مؤلفه هوش مصنوعی که پیش بینی های قدرتمند را امکان پذیر می کند.

وقتی محصول شما یک موجود زنده است که در اعماق آب شور شنا می کند، چه اتفاقی می افتد؟ شاید فکر نکنید که اینترنت اشیا برای شما مناسب است. همانطور که مشخص است، تجزیه و تحلیل IoT چیزهای زیادی برای ارائه به پرورش دهندگان ماهی و حیواناتی که آنها پرورش می دهند دارد. در اینجا داستان این است که چگونه سیستم‌های اینترنت اشیا امروزی پرورش آبزیان را بهبود می‌بخشند، از ماهی گرفته تا بشقاب شام شما – و این که چگونه با اینترنت اشیا صنعتی که قبلاً می‌شناسید و دوست دارید، ارتباط دارد.

 

چرا اینترنت اشیا را به زیر امواج بفرستیم؟

کشاورزان موفق ، سطوح ایده آل مواد مغذی را برای هر مرحله از رشد محصول می دانند. آنها از اندازه گیری برای تنظیم کود استفاده می کنند که بهره وری خاک را بهینه می کند. با تجزیه و تحلیل اینترنت اشیا، پرورش دهندگان ماهی همین کار را انجام می دهند. آن را به عنوان نگهداری پیشگیرانه – گاهی اوقات حتی پیش بینی کننده – برای مجموعه مقیاس و باله در نظر بگیرید. سیستم‌های اینترنت اشیا به متخصصان پرورش ماهی دید لازم را برای انجام کارهای زیر می‌دهند:

ماهی را سالم نگه دارید. سیستم‌های اینترنت اشیا سلامت حیوانات و عوامل محیطی را که بر آن تأثیر می‌گذارند ردیابی می‌کنند و به کشاورزان اجازه می‌دهند شرایط را برای ماهی‌های شادتر و سالم‌تر تنظیم کنند.

زمان ورود به بازار را کاهش دهید. تجزیه و تحلیل ها به کشاورزان کمک می کند تا شرایط آب و سطح خوراک را تنظیم کنند تا ماهی ها تا حد امکان سریع و ایمن رشد کنند. این منجر به برداشت سریعتر و در نتیجه سود بیشتر می شود.

ضایعات را کاهش دهید. پلتفرم های تجزیه و تحلیل اینترنت اشیا به کشاورزان می گویند که چه زمانی بیش از حد تغذیه می کنند. آنها همچنین میزان خوردن ماهی را بر اساس دما، سلامتی، زمان سال و عوامل دیگر پیش بینی می کنند. همه اینها باعث ضایعات کمتر می شود.

از مقررات زیست محیطی و ایمنی مواد غذایی پیروی کنید. ماهی های سالم نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. ماهی های خوب تغذیه شده غذا را در اقیانوس نمی گذارند تا پوسیده شود. تجزیه و تحلیل داده ها به پروزش دهندگان کمک می کند تا با قوانین پایداری و گزارش های همراه با آنها مطابقت داشته باشد.

پیش بینی نتایج آینده تجزیه و تحلیل های  مبتنی بر هوش مصنوعی همه چیز را از نرخ رشد ماهی گرفته تا تهدیدات زیست محیطی مانند شکوفه های جلبک را پیش بینی می کند. این به کشاورزان دانشی را می دهد که برای اتخاذ تصمیمات تجاری هوشمندانه در هر مرحله از چرخه حیات پرورش آبزیان نیاز دارند.

همه اینها عالی به نظر می رسد، اما یک سوال مهم باقی می گذارد: چگونه؟

شیرجه عمیق به زیر دریا

به طور متوسط ​​حدود دو سال طول می کشد تا ماهی قزل آلا از تخم مرغ  رشد کند. به علاوه، آن سال ها بدون خطر نیستند. کشاورزان ماهی قزل آلا را در آغل های ساحلی می کارند، یعنی در اقیانوس. این محیط بسیار کمتری نسبت به کارخانه متوسط ​​شما کنترل شده است. با این حال، رویکردهای آشنای اینترنت اشیا می تواند به ایجاد فرآیندهای بهتر و برداشت غنی تر کمک کند – فقط با دستگاه های تخصصی تر و توجه به برخی از نقاط داده منحصر به فرد.

 آناتومی سیستم هوشمند پرورش ماهی:

سنسورها ، داده ها را در آب جمع آوری می کنند.

ماهی قزل آلا اقیانوسی را به عنوان مثال در نظر بگیرید.

شناورها در آغل ماهی شناورند، کابل‌های آویزان با حسگرهایی که عوامل محیطی را در اعماق مختلف در ستون آب اندازه‌گیری می‌کنند. اندازه گیری های مانند :

دمای آب
سطوح PH
شوری
اشباع اکسیژن

 

در همین حال، دوربین ها و حسگرهای مادون قرمز فعالیت ماهی ها را در زیر امواج زیر نظر دارند. در حالی که برخی از حسگرها داده های محیطی را ردیابی می کنند، برخی دیگر اطلاعات مربوط به خود حیوانات را جمع آوری می کنند، از جمله:

اندازه ماهی
مصرف خوراک
سرعت شنا

این دوربین‌های اینترنت اشیا فقط این داده‌ها را به‌صورت مجموع جمع‌آوری نمی‌کنند. الگوهای لکه بر روی پوست ماهی به اندازه اثر انگشت شما قابل شناسایی است. نرم افزار از این الگوها برای شناسایی ماهی های منفرد استفاده می کند و داده ها را به اندازه شن و ماسه در کف دریا ردیابی می کند.

بسیاری از مزارع ماهی ساحلی خارج از محدوده برج های سلولی هستند، بنابراین بسیاری از اینترنت اشیا مبتنی بر اقیانوس به اتصالات ماهواره ای متکی هستند. یکی دیگر از گزینه های هیجان انگیز استفاده از شناورهای متصل است که می توانند داده ها را از طریق فرکانس های رادیویی برای ایجاد یک شبکه محلی منتقل کنند.

 

جمع آوری داده ها به این صورتی که گفته شد ، کافی نیست برای بهینه سازی واقعی یک فرآیند، شما همچنین به تجزیه و تحلیل نیاز دارید – از جمله مدل های هوش مصنوعی که نقاط داده متفاوت را در یک تحلیل دقیق ترکیب می کند. بهترین نرم افزار تجزیه و تحلیل برای پرورش آبزیان چند کار را همزمان انجام می دهد. این خواهد شد:

یک پایگاه داده زمان واقعی (یا تقریباً واقعی) از اندازه گیری ها، که از دستگاه های IoT گرفته شده است، نگهداری کنید.
از مدل‌های هوش مصنوعی برای پیش‌بینی معیارهای آینده، از نرخ بهینه خوراک گرفته تا نرخ رشد ماهی، استفاده کنید.
زمانی که شرایط آب یا سلامتی از مشخصات فنی خارج می‌شود، اعلان‌ها فعال شود.
تجسمی قوی از داده های را ارائه دهید که نگرش واقعی را به کشاورزان منتقل می کند.
تمام این ابزارهای نظارتی را در یک اتاق تک شیشه ای متمرکز کنید.

 

زندگی یک ماهی پرورشی از تخم شروع می شود، جایی که کشاورزان نقاط داده ای را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، ردیابی می کنند. اندازه گیری در آنجا آسان تر است. کشاورزان با مخازن داخلی سر و کار دارند، نه با دریای آزاد. اما وقتی ماهی بالغ به مزرعه نقل مکان می کند، مشاهده داده ها ادامه می یابد. زمانی که ماهی ها به اندازه مناسب رسیدند، زنده به کارخانه فرآوری می روند، جایی که خود ماشین آلات تولید اطلاعات بیشتری را جمع آوری می کند. از آنجا، محصولات ماهی بسته بندی شده و به بازار ارسال می شود و در طول مسیر به روز رسانی ارسال می شود.

یک راه حل تجزیه و تحلیل ایده آل داده ها را در هر یک از این مراحل ردیابی می کند و دید کامل زنجیره تامین را فراهم می کند. به این ترتیب، اگر در یک دسته خاص مشکلی پیش بیاید، کشاورز می تواند منبع دقیق مشکل را ردیابی کند. اگر تنظیم‌کننده‌ها گزارش‌های انطباق بیشتری را درخواست کنند، فقط چند کلیک فاصله دارد. و هر محموله ماهی با رشد پایدار دارای برچسب مناسبی است، بنابراین مصرف کنندگان بدانند که یک محصول معتبر دریافت می کنند. دید به پرورش دهندگان ماهی کنترل می دهد، حتی مدت ها پس از اینکه محصولشان خانه پرآب خود را ترک می کند.

این مفهوم برای هر کسی که اینترنت اشیا صنعتی را می شناسد آشنا خواهد بود. ارزش دید منحصر به آبزی پروری نیست، که در نهایت، فقط یک صنعت دیگر است – صنعتی که به لطف نوآوری های اینترنت اشیا بهتر و بهتر می شود. به طور خلاصه، IoT و تجزیه و تحلیل داده ها بینش های جدی کسب و کار را ارائه می دهند. در زیر آب یا روی زمین خشک، تصور کنید که چه کاری می تواند برای عملیات شما انجام دهد.

 

 

نویسنده :  Sightline Systems

منبع : https://www.iotforall.com/underwater-iot-the-promise-of-data-analytics-in-aquaculture

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد