شیرپوینت شباهت هایی با پایگاه داده دارد. به عنوان مثال، مانند یک پایگاه داده، برای ذخیره و بایگانی فایل ها استفاده می شود و می تواند داده هایی را که کاربر وارد می کند تأیید کند. همچنین شیرپوینت از مفهوم کتابخانه های اسناد، لیست ها، ستون ها و انواع داده ها استفاده می کند که باعث می شود یک مخزن شبیه یک ساختار پایگاه داده معمولی به نظر برسد.

با این حال، اینجاست که شباهت به پایان می رسد، زیرا پایگاه داده ها روابط پیچیده تری بین رکوردها، ستون ها و جداول آن نسبت به شیرپوینت دارند که هرگز نمی تواند پشتیبانی کند. یکی دیگر از مواردی که باعث سردرگمی کاربران می شود این است که Microsoft SQL Server از تمام محتوای ذخیره شده در شیرپوینت پشتیبانی می کند. و Microsoft SQL Server در واقع یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای است.

با داشتن تجربه ۱۵ ساله در کار با شیرپوینت، می توان با اطمینان گفت که این پلتفرم زمانی که برای مدیریت اسناد استفاده می شود قدرتمند است اما به عنوان نرم افزار پایگاه داده کاملاً نامناسب است. در زیر دلایل اصلی را ارائه می کنیم که چرا شیرپوینت نمی تواند به عنوان یک پایگاه داده تمام عیار عمل کند.

 

چرا شیرپوینت به عنوان پایگاه داده خوب نیست؟

شیرپوینت نمی تواند عملکردی مشابه یک پایگاه داده ارائه دهد. به طور خاص، شیرپوینت فاقد تعدادی ویژگی پایه پایگاه داده است که وظیفه جمع آوری، ذخیره، بازیابی، مرتب سازی، ترسیم نمودار و دستکاری داده ها را به طرق مختلف بر عهده دارند. در اینجا برخی از نمونه ها آورده شده است:

بدون سازماندهی داده مانند پایگاه داده

شیرپوینت از روابط داده های پیچیده معمولی برای پایگاه داده های رابطه ای پشتیبانی نمی کند، مانند:

یک به یک. یک رکورد در یک جدول پایگاه داده تنها به یک رکورد در جدول دیگر مربوط می شود. به عنوان مثال، یک کارمند مجرد می تواند تنها یک شماره شناسایی داشته باشد.یک به چند. یک رکورد در یک جدول به بسیاری از رکوردهای جدول دوم مربوط می شود. برای مثال، یک قرارداد ممکن است با چندین شریک تجاری مرتبط باشد.
چند به چند. هر رکورد در دو جدول می تواند به هر تعداد رکورد در جدول دیگر مربوط باشد. مثلاً یک کتاب می تواند چندین نویسنده داشته باشد و هر نویسنده می تواند چندین کتاب نوشته باشد.

این روابط در شیرپوینت غیرممکن است. شناسه‌های آیتم فهرست شیرپوینت نمی‌توانند برای تعریف روابط بین آیتم‌های مختلف فهرست استفاده شوند، درست بر خلاف کلیدهای اصلی و خارجی، شناسه‌های پایگاه داده خاص، می‌توانند با پیوند دادن جداول انجام دهند.

بدون حجم زیاد آیتم ها و داده های باینری

برخلاف پایگاه داده، شیرپوینت نمی تواند بسیاری از موارد را مدیریت کند. حتی تیم محصول شیرپوینت توصیه می کند که تعداد موارد موجود در لیست را به ۲۰۰۰ مورد برای هر محفظه لیست محدود کنید (ریشه لیست و هر پوشه در لیست)، در غیر این صورت، عملکرد لیست به طور قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین، شیرپوینت امکان ذخیره داده های باینری را فقط به صورت پیوست به لیست ها می دهد، در حالی که اکثر پایگاه های داده مدرن به طور کامل از ذخیره فایل های باینری بزرگ مانند فایل های ویدئویی، حجم زیاد متن، تصاویر و موارد دیگر پشتیبانی می کنند.

بدون بازگشت تراکنش

شیرپوینت از بازگشت تراکنش ها پشتیبانی نمی کند. این به این معنی است که در محیط شیرپوینت، اگر برای مثال، دو تغییر لازم باشد و تغییر دوم ناموفق باشد، نمی‌توانید تغییرات را برگردانید.
یک پلتفرم مشابه مایکروسافت را برای ایجاد پایگاه داده در نظر بگیرید.

اگرچه شیرپوینت بر روی یک سیستم مدیریت پایگاه داده است و عملکردهای مشابهی دارد، پلتفرم خود یک پایگاه داده نیست. اگر تنها چیزی که نیاز دارید ذخیره سازی ساختاریافته و ایمن برای چندین هزار سند است، شیرپوینت به راحتی می تواند نیازهای شما را برآورده کند. اما اگر به یک پایگاه داده کامل با توانایی ذخیره میلیون ها فایل از انواع مختلف با توانایی مدیریت روابط پیچیده بین موارد نیاز دارید، شیرپوینت بهترین انتخاب شما نیست.

 

 

پایان .

لینک منبع : https://www.scnsoft.com/blog/sharepoint-as-a-database

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد