بر اساس تحقیقات اخیر، تنها 33 درصد از تولیدکنندگان از نرم افزار مدیریت موجودی استفاده می کنند، 67 درصد بقیه همچنان به روش های اکسل یا کاغذی متکی هستند. آنها به طور متوسط 18 ساعت در ماه را از دست می دهند تا جزئیات موجودی را روی یک تکه کاغذ بنویسند و اطلاعات مربوط به هر کالا را در صفحه گسترده وارد کنند. اما سختی کار تنها مسئله نیست – Marketwatch تخمین زد که 88٪ از صفحات گسترده حاوی خطا هستند.

خبر خوب این است که با کمک IIoT و RFID، تولیدکنندگان می‌توانند مشکلات مربوط به روش‌های دستی را کنار زده و در زمان واقعی موجودی خود را مشاهده کنند. در این راهنما، ما تجربه مشاوره اینترنت اشیا خود را به اشتراک می گذاریم تا نکات مهمی را که باید بدانیم برای استفاده موثر از IIoT و RFID برای مدیریت موجودی به اشتراک می گذاریم.

 

یک رویکرد هوشمند

در راه حل مدیریت موجودی مبتنی بر اینترنت اشیاء صنعتی و RFID، هر کالای موجودی فردی که قرار است ردیابی شود، یک برچسب RFID دریافت می کند. هر تگ دارای یک شماره شناسایی منحصر به فرد (ID) است که حاوی داده های دیجیتالی رمزگذاری شده در مورد یک کالای موجودی است، به عنوان مثال. یک مدل، یک شماره دسته، و غیره برچسب ها توسط خواننده های RFID اسکن می شوند. پس از اسکن، یک خواننده شناسه برچسب ها را استخراج می کند و آنها را برای پردازش به ابر منتقل می کند.

همراه با شناسه تگ ها، ابر اطلاعات مربوط به مکان خواننده و زمان خواندن را دریافت می کند. بر اساس این داده‌ها، ابر مکان کالا را با شناسه مربوطه نشان می‌دهد، یافته‌ها را تجسم می‌کند و به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ در مورد جابجایی اقلام موجودی را به کاربران راه‌حل نمایش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ موجودی را نظارت کنند. در هر کجا، در زمان واقعی.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به فناوری‌هایی داشته باشیم که مدیریت هوشمند موجودی را امکان‌پذیر می‌کنند.

RFID

سیستم های RFID دارای سه جزء اصلی هستند: برچسب های RFID، آنتن های RFID و خوانندگان RFID.

 

برچسب های RFID

یک تگ RFID دارای شناسه ای است که اطلاعات مربوط به یک شی خاص را حمل می کند. می توان آن را به هر سطح فیزیکی از جمله مواد خام، کالاهای نهایی، بسته ها، جعبه ها، پالت ها و غیره متصل کرد. در محیط های صنعتی، عمدتاً از برچسب های غیرفعال استفاده می شود، یعنی آنهایی که منبع تغذیه خود را ندارند. چنین برچسب‌هایی ارزان‌تر هستند، اما برای انتقال داده‌ها به قدرت خواننده نیاز دارند.

 

آنتن های RFID

یک آنتن RFID امواج را از خواننده می گیرد تا انرژی لازم برای عملکرد برچسب ها را تامین کند و سیگنال رادیویی را از برچسب ها به خواننده ها منتقل می کند.

 

RFID Reader

یک RFID READER، که می تواند ثابت یا دستی باشد، از امواج رادیویی برای نوشتن و خواندن از روی برچسب ها استفاده می کند. می تواند از روی تعداد تگ ها در مسافت بخواند. خواننده شناسه‌هایی را که در بانک‌های حافظه برچسب‌ها نوشته شده است، می‌گیرد و همراه با داده‌های مربوط به مکان خوانندگان و زمان خواندن، به ابر ارسال می‌کند.

 

اینترنت اشیاء صنعتی IIoT

نقش IIoT در مدیریت موجودی به این خلاصه می‌شود که داده‌های جمع آوری شده توسط RFID خوان را به داده های معنی‌داری درباره مکان، وضعیت، حرکات و غیره اقلام موجودی تبدیل می‌کند و به کاربران خروجی مربوطه می‌دهد. برای مثال، بر اساس داده‌های مربوط به کمیت و مکان موجودی، یادگیری ماشین – جزئی از معماری راه‌حل مدیریت موجودی مبتنی بر اینترنت اشیا – می‌تواند مقدار مواد خام مورد نیاز برای چرخه تولید آینده را پیش‌بینی کند. خروجی یک سیستم اینترنت اشیا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: می تواند در صورت گم شدن هر یک از کالاهای موجودی، هشداری را برای کاربر ارسال کند، نیاز به پر کردن مواد و غیره را اعلام کند.

علاوه بر این، راه‌حل‌های مدیریت موجودی مبتنی بر اینترنت اشیاء صنعتی را می‌توان با سیستم‌های دیگر، مثلاً ERP، ادغام کرد و داده‌ها را با سایر بخش‌های شرکت به اشتراک گذاشت.

به عنوان مثال، از آنجایی که ارزش موجودی می تواند بخش قابل توجهی از دارایی های یک شرکت باشد، داده های موجودی برای یک بخش حسابداری بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که گزارش های سالانه و اظهارنامه های مالیاتی یک شرکت دقیق هستند.

 

مزایای رویکرد اینترنت اشیا چیست؟

مدیریت موجودی مبتنی بر اینترنت اشیا، پایه ای محکم برای دیجیتالی کردن اکوسیستم های تولیدی ایجاد می کند و مزایای فرآیندی و تجاری را ارائه می دهد، از جمله:

اتوماسیون ردیابی و گزارش

با RFID و IIoT، مدیران موجودی نیازی به صرف زمان برای ردیابی و گزارش دستی ندارند. هر مورد ردیابی می شود و داده های مربوط به آن به طور خودکار در یک انبار داده بزرگ ثبت می شود. ردیابی و گزارش خودکار دارایی ها تا 18 ساعت در زمان کار در ماه صرفه جویی می کند و احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد.

مشاهده آنلاین مقدار، مکان و جابجایی اقلام موجودی

راه حل مدیریت موجودی مبتنی بر اینترنت اشیا با ارائه به‌روزرسانی‌های  آنلاین در مورد وضعیت، مکان و جابجایی اقلام، به تولیدکنندگان دید دقیقی از جریان مواد خام و اجزای سازنده، کار در حال انجام و کالاهای نهایی می‌دهد، به طوری که مدیران موجودی ببینید چه زمانی یک کالای موجودی به یک مکان خاص وارد یا خارج می شود.

بهینه سازی موجودی

هر چه مدیران موجودی انبارها را بهتر بشناسند، احتمال بیشتری وجود دارد که اقلام مناسب را در مکان مناسب در زمان مناسب داشته باشند. با داده‌های بی‌درنگ درباره مقدار و مکان اقلام موجودی، تولیدکنندگان می‌توانند مقدار موجودی موجودی را کاهش دهند در حالی که نیازهای مشتریان را در انتهای زنجیره تامین برآورده می‌کنند.

شناسایی تنگناها در عملیات

با داده‌های آنلاین درباره مکان و مقدار اقلام موجودی، تولیدکنندگان می‌توانند گلوگاه‌ها را در فرآیند تولید آشکار کنند و ماشین‌هایی را با نرخ استفاده پایین‌تر مشخص کنند. به عنوان مثال، اگر بخشی از موجودی در مقابل یک ماشین انباشته شود، سازنده فرض می کند که ماشین استفاده ناکافی است و نیاز به بررسی دارد.

بهینه سازی زمان

راه‌حل‌های مبتنی بر IIoT با ارائه داده‌های مربوط به میزان موجودی موجود و پیش‌بینی‌های تقاضای مبتنی بر یادگیری ماشین به مدیران موجودی، به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد زمان‌های فروش را کاهش دهند. در اینجا یک مثال آورده شده است: یک راه حل مدیریت موجودی مبتنی بر RFID به زارا این امکان را داد که تنها در 10 روز یک پوشاک را از طراحی در طول فرآیند تولید به یک انبار هوشمند منتقل کند.

 

راه حل مدیریت موجودی بر اساس IIoT و RFID چگونه کار می کند؟

برای مشاهده واضح تر نحوه عملکرد مدیریت موجودی بر اساس IIoT و RFID، اجازه دهید یک مثال را در نظر بگیریم. مثلاً، در میان سایر تجهیزات دارویی، یک شرکت پرس های قرص تک پانچ تولید می کند. این شرکت دارای دو کارخانه پراکنده جغرافیایی است: یکی برای تولید قطعات پرس، دیگری برای مونتاژ واحد نهایی.

در شروع چرخه تولید، اجزای مثلاً پانچ های پایین تر، برچسب های RFID غیرفعال را دریافت می کنند. به هر تگ یک شماره شناسایی منحصر به فرد داده می شود که حاوی اطلاعات مربوط به هر قسمت است. لیست شناسه های برچسب ها در یک انبار داده بزرگ ذخیره می شود.

در طول فرآیند تولید، همانطور که اجزای برچسب گذاری شده از ایستگاهی به ایستگاه دیگر و از فروشگاهی به فروشگاه دیگر حرکت می کنند، خوانندگان RFID برچسب ها را اسکن می کنند و شناسه ها، زمان قرائت ها و داده های مربوط به مکان خوانندگان را به ابر منتقل می کنند.

 

ابر داده های دریافتی را تجزیه و تحلیل می کند و مکان ها و وضعیت اجزا را شناسایی می کند. اگر هر یک از آنها مفقود باشد، ابر قسمت گم شده را مشخص می کند، هشداری را به کاربر راه حل ارسال می کند و وضعیت مورد را در راه حل مدیریت موجودی روی “مفقود” تنظیم می کند. به محض اینکه مکان قطعه مشخص شد، وضعیت آن به “در حال تولید” باز می گردد.

هنگامی که تولید پانچ های پایینی قالب به پایان رسید، آنها برای مونتاژ به مرکز دیگر ارسال می شوند. آنها در بسته ها و جعبه ها بسته بندی می شوند، روی پالت ها قرار می گیرند و در وسایل نقلیه قرار می گیرند، وسایل نقلیه قبل از حرکت با یک خواننده RFID دستی اسکن می شوند. کارکنان وابسته به مونتاژ می بینند که قطعات از زیرمجموعه تولید خارج شده اند. هنگامی که قطعات به محل مونتاژ رسیدند، وسایل نقلیه یک بار دیگر با دستگاه های خوان دستی اسکن می شوند تا مطمئن شوند که هیچ موردی گم نشده است.

به محض اینکه پرس های قرص تک پانچ مونتاژ می شوند، هر پرس برچسب دیگری دریافت می کند (برچسب های اجزای پرس بسته به مقرون به صرفه بودن عملیات مورد نیاز، می توانند نگه داشته یا حذف شوند). همانطور که پرس ها از قسمتی به بخش دیگر حرکت می کنند، مثلاً از مونتاژ به بررسی کیفیت، خواننده های نصب شده در درگاه ها، برچسب های متصل به پرس ها را اسکن می کنند تا داده ها را به ابر منتقل کنند و مکان دقیق پرس ها را شناسایی کنند. پرس ها تا لحظه ارسال به انبار ردیابی می شوند.

در انبار، خواننده برچسب ها را اسکن می کند و در صورتی که ابر واحد گم شده را تشخیص دهد، هشداری را به اپراتور ارسال می کند. اگر راه حل مدیریت موجودی مبتنی بر اینترنت اشیا هیچ واحد گمشده ای را گزارش نکند، پالت ها لیفتراک و تخلیه می شوند.

در نتیجه، تولیدکنندگان موجودی را از روز تولید تک تک اجزا تا روزی که واحد مونتاژ شده به یک انبار می‌رسد، پیگیری می‌کنند و سپس از آن خارج می‌شوند تا به مشتریان نهایی برسند.

 

آیا چالش ها و محدودیت هایی وجود دارد؟

همانطور که تجربه توسعه اینترنت اشیا ما ثابت می کند، استفاده از فناوری های RFID می تواند توسط عوامل زیر محدود شود:

از آنجایی که برچسب‌های RFID را می‌توان به مواردی که هنوز در حال پیشرفت هستند متصل کرد، تولیدکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که برچسب‌ها بر فرآیند تولید تأثیر نمی‌گذارند.
اگرچه خوانندگان RFID می توانند بیشتر مواد غیرفلزی را اسکن کنند، اما همچنان ممکن است در اسکن مایع و فلز با مشکل مواجه شوند. اگر بخواهید از طریق یک مخزن آب یا یک ورق فلزی اسکن کنید، قرائت برچسب ممکن است نادرست باشد.
قیمت برچسب ها از 5 سنت تا 10 دلار برای هر کالا متغیر است. قیمت خوان‌های RFID می‌تواند به 3000 تا 20000 دلار برای هر مورد، نصب و پیکربندی شامل شود. بنابراین، قیمت تمام شده محصولات باید به اندازه کافی بالا باشد تا برچسب ها و خوانندگان بتوانند نتیجه دهند.

 

جمع بندی

یک راه حل مدیریت موجودی و ردیابی دارایی مبتنی بر اینترنت اشیا با ارائه اطلاعات بی‌درنگ واکشی شده توسط تگ‌های RFID، دید دائمی را به موجودی ارائه می‌دهد. این به ردیابی مکان دقیق مواد خام، کار در حال انجام و کالاهای نهایی کمک می کند. در نتیجه، تولیدکنندگان می‌توانند میزان موجودی موجود را متعادل کنند، استفاده از ماشین‌آلات را افزایش دهند، زمان تحویل را کاهش دهند و در نتیجه از هزینه‌های پنهان مرتبط با روش‌های دستی کمتر موثر جلوگیری کنند.

 

لینک منبع :

https://www.scnsoft.com/blog/iot-for-inventory-management

 

 

 

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد