در این مقاله مفهوم و اصول عملکرد فناوری ساختمان هوشمند را توضیح می‌دهیم، ویژگی‌های آن را تشریح میکنیم و موارد استفاده آن را در حوزه‌های مختلف ارائه میکینیم.

در عصر دیجیتال، دیگر برای ساختمان‌ها کافی نیست که فضا را فراهم کنند، ساکنان را گرم نگه دارند و چشم را خوشحال کنند. تقاضاهای جدید بازار دیجیتال را به ارائه راه حل های پیچیده پیشرفته مانند ساختمان های هوشمند می طلبد.

ساختمان هوشمند سازه ای مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا است که از سخت افزار، نرم افزار و اتصال برای مدیریت تهویه مطبوع، روشنایی، امنیت و غیره استفاده می کند و محیطی راحت و امن برای ساکنین ایجاد می کند. عناصر فوق به هم پیوسته راه حل پیچیده ای را تشکیل می دهند که داده های عملیات ساختمان را در زمان واقعی جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند و نگهداری و نگهداری ساختمان و همچنین تجربه ساکنان آن را بهبود می بخشد.

چرا ساختمان هوشمند را انتخاب کنید

راحتی برای استفاده کنندگان به دلیل کنترل روشنایی، دما، رطوبت و سایر پارامترها و امکان تنظیمات شخصی برای راحتی.

کنترل خودکار سیستم های تهویه مطبوع، برق، روشنایی، سایه، دسترسی، و سیستم های امنیتی ساختمان بر اساس جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد شرایط محیطی، رفتار ساکنین و موارد دیگر.

بهینه سازی هزینه ها به دلیل تجزیه و تحلیل الگوهای کاربری ساختمان و انجام تنظیمات برای بهبود نگهداری ساختمان، بهینه سازی عملیات HVAC، مطابقت الگوهای اشغال با مصرف انرژی، افزایش کارایی استفاده از فضا و موارد دیگر.

کاهش اثرات زیست محیطی به دلیل تجزیه و تحلیل شرایط محیط داخلی و خارجی، رفتار استفاده کنندگان و سایر داده ها برای بهینه سازی الگوهای مصرف انرژی و آب و کاهش انتشار.

قابلیت های یکپارچه سازی که به دلیل آن نیازی به ساخت و یا انتقال به یک ساختمان جدید برای بهره مندی از فناوری هوشمند نیست. راه حل های مدرن ساختمان هوشمند را می توان در سازه های قدیمی تر تعبیه کرد.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به دلیل تجزیه و تحلیل داده های تجهیزات در زمان واقعی و تاریخی و تشخیص الگوهای منجر به خرابی بالقوه.

بهبود سلامت و رفاه به دلیل حمایت از تلاش‌های فاصله‌گذاری فیزیکی از طریق بهینه‌سازی فضا و سیستم‌های کنترل دسترسی و بهبود کیفیت هوای داخلی از طریق عملکرد کارآمد HVAC و موارد دیگر.

 

موارد استفاده از فناوری ساختمان های هوشمند

دفاتر هوشمند مانند Edge در آمستردام، هلند، یا برج پایتخت در سنگاپور از فناوری ساختمان هوشمند برای تنظیم عملیات ساختمان با نیازهای کارگران و افزایش رضایت و بهره‌وری کارکنان استفاده می‌کنند. ساکنان این ساختمان‌ها می‌توانند فضاهای اداری موجود را رزرو کنند، به اطلاعات موقعیت مکانی و تنظیمات راحتی شخصی دسترسی داشته باشند. مدیران ساختمان می توانند درخواست های تعمیر و نگهداری و سالم سازی را رسیدگی کنند و کارایی فضا و انرژی را بهینه کنند.

برای مثال، با کمک یک برنامه خاص، Edge روال هر یک از سرنشینان خود را می‌داند: مکان‌های کاری را بر اساس برنامه‌های کاری آنها رزرو می‌کند، می‌داند با کدام خودروها رانندگی می‌کنند و بر اساس آن از ترتیبات پارکینگ مراقبت می‌کند، نور و دمای هر سرنشین را به خاطر می‌آورد. اولویت ها. تمام جنبه های عملیات ساختمان از مصرف انرژی گرفته تا دستگاه های قهوه ساز از طریق داشبورد مرکزی آن نظارت می شود که به بهینه سازی منابع ساختمان و کاهش هزینه های نگهداری در صورت امکان کمک می کند.

دفاتر هوشمند همچنین قادر به مقابله با چالش های جهانی مانند تصفیه هوا یا مبارزه با دمای شدید هستند. به عنوان مثال، دفتر Glumac در شانگهای، چین، با پنج سیستم تصفیه هوا، بهترین کیفیت هوای داخل خانه را در شانگهای تضمین می کند. و مرکز شرکتی شورای هیندمارش شایر در ملبورن، استرالیا، دارای یک سری اتاقک های حرارتی زیرزمینی و یک سیستم تهویه برای حفظ آب و هوای داخلی راحت است.

بیمارستان‌های هوشمند می‌توانند نتایج درمانی بهتر، افزایش بهره‌وری کارکنان و مقرون‌به‌صرفه بودن را به همراه داشته باشند، همانطور که بیمارستان شهر آنکارا، ترکیه، یا بیمارستان سینت مارتن در مچلن، بلژیک ثابت شده است. این بیمارستان ها اکوسیستم های هوشمند با یک پلت فرم مدیریت ساختمان مرکزی هستند که زیرسیستم ها را کنترل می کنند. سخت‌افزار و نرم‌افزار ساختمان هوشمند برای کاهش خطرات عفونت، بهینه‌سازی استفاده و نگهداری تجهیزات پزشکی، تسهیل ثبت نام بیمار و بازدیدکننده، ایجاد تنظیمات راحتی فردی برای بیماران، بهبود مصرف انرژی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

مراکز داده هوشمند، زمان کار، بهره وری انرژی، امنیت فیزیکی و ایمنی آتش را در اولویت قرار می دهند. آنها از راه حل های ساختمان هوشمند استفاده می کنند که 24/7/365 مانند مرکز داده NxtGen در بنگلور، هند، یا مرکز داده Interxion در وین، اتریش، کار می کنند. آن‌ها از سیستم‌های منبع تغذیه هوشمند استفاده می‌کنند که به طور مستقل از شبکه برق عمومی، ردیاب‌های دود که آتش‌های اولیه را شناسایی می‌کنند و اقدامات واکنش را فعال می‌کنند، و سیستم‌های مدیریت امنیتی که حفاظت محیطی، تشخیص نفوذ و مدیریت بازدیدکنندگان را تضمین می‌کنند، استفاده می‌کنند.

تأسیسات علم زندگی هوشمند با چالش‌های منحصر به فردی مانند خطرات ایمنی زیستی یا از دست دادن مالکیت معنوی روبرو هستند و از راه‌حل‌های هوشمند تخصصی برای اتاق‌های تمیز، آزمایشگاه‌ها و تأسیسات ذخیره‌سازی حیاتی برای رفع آنها استفاده می‌کنند. برای مثال، Ferring Pharmaceuticals و Develco Pharma از فناوری‌های ساختمان هوشمند متناسب در ساختمان‌های تولیدی خود در Saint-Prex، سوئیس، و Schopfheim، آلمان استفاده می‌کنند. راه‌حل‌هایی که آنها استفاده می‌کنند، نظارت امنیتی را از طریق سیستم‌های نظارت هوشمند، کنترل جریان هوا، شناسایی و محافظت از ساختمان‌ها در برابر آتش، و به اشتراک‌گذاری تجزیه و تحلیل عملیات ساختمان از طریق داشبوردهای بلادرنگ ارائه می‌کنند.

 

ساختمان خود را با یک راه حل هوشمند ارتقا دهید

ساختمان های مدرن فقط به منظور ایجاد سقف بالای سر نیستند. آنها به تأسیسات هوشمند با زیرساخت های متصل تبدیل شده اند که زندگی و کار را آسان تر، ایمن تر و راحت تر می کند و به کاهش تأثیر بر محیط زیست کمک می کند. فناوری ساختمان هوشمند امروزه در حوزه های مختلف قابل استفاده است.

 

لینک منبع :

https://www.scnsoft.com/blog/smart-buildings

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد