تحول دیجیتال به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با زمان همگام شوند و اینترنت اشیا (IoT) بخش ضروری دیجیتالی‌سازی است. این روند فناوری قابلیت هایی را برای تغییر ارزش ها، مفاهیم و استراتژی های توسعه یک شرکت فراهم می کند. نادیده گرفتن تحول دیجیتال ممکن است منجر به عواقب نامطلوب شود: شرکتی که برای پذیرش اینترنت اشیاء عجله نمی کند، احتمالاً از رقبای باهوش فناوری عقب می ماند.

 

راه هایی که اینترنت اشیا می تواند کسب و کار ها را نجات دهد

کنترل کامل

اینترنت اشیا با موفقیت در حوزه های مختلفی مانند حمل و نقل، ساخت و ساز، تولید و مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. کنترل عملکرد چندین دستگاه را تسهیل و بهینه می کند و تعمیر و نگهداری پیش بینی را ممکن می سازد. سیستم‌های مانیتورینگ از راه دور نقص‌های جزئی را شناسایی می‌کنند که می‌تواند منجر به نقض در کار تجهیزات الکترونیکی شود.

مثال واضحی از نحوه استفاده از اینترنت اشیا برای نظارت بر عملکرد محصول در مرحله پس از فروش وجود دارد. رولز رویس موتورهای هواپیما را مجهز به حسگرهایی برای ارسال اطلاعات از یک هواپیمای در حال پرواز به زمین کرد. هزاران حسگر داده های زیادی را جمع آوری می کنند: بوئینگ 787 حدود 500 گیگابایت داده در طول پرواز تولید می کند و آنها را به مراکز عملیاتی رولزرویس می فرستد. ذخیره و تجزیه و تحلیل تمام داده های جت (فشار و دما، ارتفاع جت، جریان سوخت و غیره) در ابر بسیار راحت است. از امروز، این شرکت تقریباً 4500 موتور را زیر نظر دارد. چنین رویکردی برای پردازش اطلاعات بینشی از عملکرد واقعی موتورهای رولز رویس ارائه می دهد.

با مصرف کنندگان همسو باشید

یک مثال عالی از بهبود تجربه مشتری از طریق اینترنت اشیا Disney Magic Kingdom است. همه بازدیدکنندگان از شهربازی مچ بندهای مخصوصی به نام MagicBands با رادیوی دوربرد می‌بندند که می‌تواند بیش از 40 فوت را در هر جهت ارسال کند. این فناوری RFID به تیم شهربازی اجازه می دهد تا مکان بازدیدکنندگان، نوع سواری را که ترجیح می دهند، مدت زمانی که در صف انتظار می گذرانند و غیره نظارت کنند. همچنین، بازدیدکنندگان می توانند کارت های اعتباری خود را به مچ بند خود پیوند دهند و به راحتی هزینه خرید را پرداخت کنند.

مشتریان را در جریان بگذارید

فناوری‌های اینترنت اشیا اطلاعات به‌روز در مورد کالاها و خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. شرکت‌های متخصص در خرده‌فروشی اذعان دارند که سؤالاتی که از طریق مراکز تماس دریافت می‌کنند، عمدتاً در مورد وضعیت تحویل بسته‌ها است. برای راحت‌تر کردن کارها، مشتریان می‌توانند تحویل را به صورت آنلاین نظارت کنند. اگر بسته‌ها با سنسور برچسب‌گذاری شده باشند، می‌توانند مسیر بسته‌ها را در وب‌سایت یک خرده‌فروش از طریق یک برنامه تلفن همراه ردیابی کنند.

تصمیم گیری بهتر

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا به نظارت بر انواع مختلف فرآیندهای تجاری کمک می کنند. حجم کافی از داده ها مبنایی برای تصمیم گیری موثر ایجاد می کند. اگر نشان‌ها و تجهیزات کاری کارکنان حسگرهای اینترنت اشیا را تعبیه کرده باشند، مدیریت ارشد می‌تواند اطلاعات لحظه‌ای را در مورد تمام جنبه‌های تجاری دریافت کند. داده ها در فضای ابری ذخیره و پردازش می شوند. مدیران مسئول تصمیم گیری می توانند از طریق یک برنامه تلفن همراه از انواع مختلف دستگاه ها به داده ها دسترسی داشته باشند. با داشتن اطلاعاتی که در دست دارند، می‌توانند روش‌هایی را که تغییرات بر جریان‌های کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد نظارت کنند و هر زمان که لازم باشد، تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، چشم اندازها و فرصت های جدیدی را برای رشد کسب و کار آشکار می کند.

 

مشکلاتی که در مسیر پیاده سازی اینترنت اشیا وجود دارد .

مسائل امنیتی

طبق نظرسنجی آزمایشگاه کسپرسکی، 65 درصد از پاسخ دهندگان از نقاط مختلف جهان بر این باورند که اینترنت اشیا می تواند باعث ایجاد مشکلات امنیتی اینترنت شود. 77 درصد از سازمان های صنعتی از خطر قربانی شدن در حملات سایبری می ترسند. با این حال، گزارش آمار هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌ها به ایمنی داده‌های خود اهمیت می‌دهند و برای راه‌حل‌های نرم‌افزار امنیتی منحصربه‌فرد به فروشندگان توسعه نرم‌افزار سفارشی روی می‌آورند. به همین دلیل است که تعداد حملات سایبری در بخش صنعتی از 36 درصد به 16 درصد کاهش یافته است.

محدودیت های فنی

مشکل اتصال نگرانی‌هایی را افزایش می‌دهد: اتصال این همه دستگاه یکی از بزرگترین چالش‌های اینترنت اشیا است که ممکن است نیاز به تغییرات قابل‌توجهی در مدل فعلی اتصال به اینترنت داشته باشد. ارائه دهندگان اینترنت هنوز برای اتصال دستگاه های مختلف به یک شبکه به مدل متمرکز مشتری-سرور متکی هستند. از امروز، این نوع اتصال با اینترنت اشیا مقابله می کند، اما تعداد دستگاه های متصل در حال افزایش است. راه حل مشکلات اتصال، استفاده از خدمات ابری مانند Microsoft Azure IoT Hub است. ظرفیت کافی برای حفظ میلیون ها اتصال اینترنت اشیا را فراهم می کند.

بی اعتمادی کارکنان

بسیاری از کارمندان سالخورده ممکن است از کار در کنار فناوری های جدید هراس داشته باشند. با این حال، داده های تحقیق نشان می دهد که استفاده از پوشیدنی های محل کار به کاهش استرس کار، تسریع تیم سازی و افزایش بهره وری کلی کمک می کند. دانشمندان کامپیوتر رفتار اپراتورهای مرکز تماس را با استفاده از نشان‌های هوشمند محل کار نظارت کردند. آنها نحوه صحبت افراد با یکدیگر، لحن صدا و حرکات آنها را تجزیه و تحلیل کردند. با ترجمه داده‌های جمع‌آوری‌شده از ابزارهای پوشیدنی، آن‌ها ثابت کردند که اتوماسیون کارهای روزمره تأثیر مثبت پایداری بر بهره‌وری خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر اپراتورها به جای تنها ماندن در دفتر، ناهار را با هم بخورند، متریک تکمیل تماس 23٪ افزایش می یابد. این داده‌ها به مدیران اجازه می‌دهد بفهمند که آیا کارمند از کار در یک تیم لذت می‌برد، آیا از شرایط کاری راضی است یا خیر.

به طور کلی، کارمندان تمایل کمتری نسبت به تحول دیجیتال دارند، اما برخی از افراد همچنان به نوآوری ها بی اعتماد هستند. تنها راه رفع شک و تردید کارکنان و جلب اعتماد آنها، بهبود ارتباط بین آنها و مدیران ارشد است. آخرین ها باید نیاز به تحول دیجیتال را برای زیردستان خود توضیح دهند و مطمئن شوند که همه ماهیت و نیاز به نوآوری را درک می کنند.

 

نتیجه گیری

تعداد دستگاه های متصل به اینترنت سال به سال در حال افزایش است و نمی توان منکر تکامل اینترنت اشیا شد. متخصصان فناوری اطلاعات راه‌حل‌هایی ایجاد می‌کنند که مسائل امنیتی و محدودیت‌های فنی را که مانع تحول دیجیتال می‌شوند را حذف می‌کنند. اما یک چیز مسلم است: علیرغم موانع فعلی، اینترنت اشیا همچنان به زندگی ما نفوذ می کند، از محل کار گرفته تا فعالیت های اوقات فراغت. از عقب ماندن خودداری کنید، از مزایای این روند فناوری برای کشف فرصت های تجاری جدید استفاده کنید.

 

 

لینک منبع : https://www.scnsoft.com/blog/iot-implementation

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد