ادغام آخرین فناوری ها برای هر کسب و کاری از نظر اثربخشی و بهره وری ضروری است. ظهور اینترنت اشیا (IoT) روشی را که شرکت ها انجام می دهند کاملا متحول کرد. حضور آن در حال حاضر در صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، لجستیک و حمل و نقل احساس می شود. با این حال، ملموس ترین نتایج اجرای فناوری های اینترنت اشیا را می توان در مدیریت ناوگان مشاهده کرد.

ردیابی خودرو به صورت لحظه ای

یکی از جنبه های کلیدی برای هر شرکت حمل و نقل، توانایی ردیابی وسایل نقلیه خود است. استفاده از ابزارهای پوشیدنی و حسگرهای مختلف در حال حاضر این صنایع را قادر می سازد تا مزایای زیادی از اتصال را مشاهده کنند. به عنوان مثال، استفاده از دستگاه های ردیابی GPS به شرکت ها اجازه می دهد تا وسایل نقلیه خود را در زمان واقعی و در جاهای دیگر نظارت کنند. مخصوصاً برای آن دسته از مشاغلی که تعداد زیادی ناوگان دارند ضروری است. با این وجود، ناوگان های کوچک نیز می توانند راه حل های نرم افزاری مقرون به صرفه ای پیدا کنند و از مزایایی بهره مند شوند.

یکی از مزایای عمده سیستم های ردیابی GPS در این واقعیت نهفته است که مدیران این فرصت را دارند تا رفتار رانندگان را در جاده مشاهده کنند، از جمله عواملی مانند سرعت حرکت آنها و توقف های غیر ضروری یا خیر. در اختیار داشتن این مدیران داده ها در واقع می تواند رانندگان خود را راهنمایی کند که در صورت لزوم موتور را کم یا خاموش کنند. همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا در هر زمانی خودروهایشان را شناسایی کنند، مشکلات یا خطرات احتمالی را شناسایی کنند و در نتیجه ایمنی راننده را افزایش دهند.

اتصال همچنین مزایایی از نظر نگهداری و تعمیرات را فراهم می کند. یک نمونه برنامه مدیریت ناوگان نشان می‌دهد که چگونه تکنسین‌های ناوگان با اطلاعات ترافیکی بی‌درنگ این امکان را دارند که در صورت بروز هر مشکلی بهتر عمل کنند و پاسخ دهند. این اطلاعات به مدیران اجازه می دهد تا ناوگان خود را بهینه کرده و بهره وری خود را افزایش دهند.

 

استفاده از حجم زیادی از داده ها

مدیران ناوگان هر روز با حجم زیادی از داده‌ها مانند مصرف سوخت، ردیابی سرعت، استفاده از خودرو و غیره سروکار دارند. با این حال، استفاده از فناوری‌های IoT مدیران را قادر می‌سازد تا این اطلاعات را در دسترس داشته باشند.

اینترنت اشیا این امکان را برای وسایل نقلیه و دستگاه‌های راننده فراهم می‌کند تا در زمان بروز مشکل، مدیران ناوگان بتوانند تمام داده‌های لازم را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند و در مدت کوتاهی بر اساس آن عمل کنند. با استفاده هوشمندانه از این داده ها، شرکت ها قادر خواهند بود فرآیندهای خود را بهبود بخشند و کارایی خود را افزایش دهند. در واقع، طبق برآورد DHL، یک شرکت تحویل، و سیسکو، پیشرو در فناوری اطلاعات و شبکه، فناوری‌های IoT، به عنوان مثال، راه‌حل‌های ردیابی دارایی‌ها می‌توانند تأثیر زیادی در بخش لجستیک داشته باشند و به بیش از 1.9 تریلیون دلار برسد.

با توجه به اتصال همه دستگاه‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند اطلاعات ناوگان خود را به طور روزانه به طور دقیق تولید کنند و در نتیجه فرآیندهای تجاری را خودکار کنند. استفاده از ابزارهای پوشیدنی و حسگرها امکان ردیابی و پر کردن منظم انبارها را بدون نظارت مدیر فراهم می کند. در نتیجه، ناوگان می توانند عملیات خود را به طور کامل تعمیر کنند که منجر به بهبود مستمر کیفیت و بهره وری می شود.

 

بهینه سازی هزینه ها

در نهایت، هدف اصلی هر شرکتی بهینه سازی هزینه های خود است. اینترنت اشیا امکان تبدیل این رویا را به واقعیت فراهم می کند. با توجه به اتصال همه دستگاه ها و وسایل نقلیه، مدیران ناوگان بهتر می توانند درک کنند که آیا بودجه خود را عاقلانه خرج می کنند و در مورد راه های ممکن برای صرفه جویی در هزینه تصمیم گیری کنند. برای مثال، دستگاه‌ها و حسگرهای GPS به مدیران کمک می‌کنند تا تشخیص دهند رانندگان با چه سرعتی حرکت می‌کنند یا شتاب می‌دهند و با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، راه‌های ممکن برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت را بیابند. علاوه بر این، از داده های اینترنت اشیا می توان برای توصیه در مورد نحوه بهینه سازی مسیرها استفاده کرد.

یکی دیگر از مزایای قابل مشاهده اینترنت اشیا با توجه به کارایی هزینه در روش های تعمیر و نگهداری نهفته است. برنامه ریزی دقیق تعمیر و نگهداری به از بین بردن خطرات احتمالی یا خرابی های آتی کمک می کند. هنگام برنامه ریزی این رویه ها با توجه به مسافت پیموده شده یا خرابی های قابل پیش بینی، ممکن است هزینه های شرکت را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، اینترنت اشیا دیگر یک آینده نیست، بلکه یک واقعیت است. این صنعت لجستیک و حمل و نقل و نحوه انجام عملیات شرکت ها را کاملا متحول کرده است. استفاده از ابزارهای پوشیدنی، حسگرها و سایر تجهیزات هوشمند در حال حاضر نقش مهمی در مدیریت ناوگان، خودکارسازی فرآیندهای اصلی آن و افزایش بهره‌وری دارد. بنابراین، شرکت‌هایی که اکنون اینترنت اشیا را در آغوش می‌گیرند، می‌توانند در آینده نزدیک از مزایایی برخوردار شوند.

 

لینک منبع : https://www.scnsoft.com/blog/iot-revolutionized-fleet-management

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد