در سال های اخیر، صنعت مراقبت های بهداشتی دستخوش تغییرات قابل توجهی در ارتباط با فناوری بوده است. تعدادی از این تغییرات شامل استفاده از برنامه های واقعیت افزوده برای کمک به پزشکان در حین جراحی، معرفی هوش مصنوعی برای بهبود کارایی فرآیندهای تشخیصی و البته افزایش دستگاه های اینترنت اشیا است که در حال گسترش هستند. این فهرست بدون اینترنت بدن ها ناقص خواهد بود.

گجت‌های IoB پوشیدنی، را می‌توانیم اکوسیستمی از دستگاه‌های متصل به اینترنت در نظر بگیریم. با پیروی از مفهوم Web of Things، IoB قابلیت همکاری و اتصال دستگاه های هوشمند را با استانداردسازی پروتکل های ارتباطی بین دستگاه های هوشمند مختلف اینترنت اشیا افزایش می دهد. در مراقبت های بهداشتی، آنها داده های مهم را در هسته پزشکی دقیق جمع آوری می کنند. این امکان درمان دقیق برای نیازهای فرد خاص را فراهم می کند.

اصطلاح اینترنت اجسام (IoB) که برای اولین بار در سال 2016 ظاهر شد، به طور کلی مورد استفاده قرار گرفت و همه دستگاه هایی را که بر بدن انسان نظارت می کنند گرد هم آورد. برخی از دستگاه ها شامل موارد زیر است:

سمعک
حسگرهای بلع
پوشیدنی برای ضربان قلب

خارج از مراقبت های بهداشتی، محصولات IoB به عنوان دستگاه های تجاری نیز استفاده می شوند. این می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

دوربین های مدار بسته
قفل هایی که از طریق تشخیص چهره فعال می شوند
دستگاه های کنترل صدا برای خانه
ابزارهای ناوبری/سلامتی

 

بدن به عنوان منبع داده

اینترنت بدن به عنوان انواع اینترنت اشیا طبقه بندی می شود که تعامل بین دستگاه ها و بدن ما را افزایش می دهد. اجرای گسترده آن باعث بهبود دقت درمان و همچنین رفاه انسان می شود. به عنوان مثال، این دستگاه دارای قابلیت خودکارسازی دوز انسولین برای بیماران دیابتی است. سایر مزایای اجرای IoB شامل امکان شخصی سازی طرح های بیمه، بهبود عملکرد و توسعه مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است.

با این حال، نوع و مقدار داده های دریافتی به ابزار IoB و عملکرد آن در سطوح مختلف بستگی دارد:

سخت‌افزار: شامل قابلیت‌های محاسباتی است که برای عملکرد داده‌ها، از شمارش گام‌ها تا شاخص‌های پزشکی، مورد نیاز است. حافظه ابزار داخلی یا ابر برای ذخیره سازی داده ها استفاده می شود
شبکه ها: برای تبادل امن داده ها، اتصال بین ابزارهای IoB لازم است.
Back-end: راه حل های ذخیره سازی، تحلیلی و رندر را یکسان می کند. نشان دهنده زیرساختی است که حتی ممکن است شامل یک تیم پشتیبانی باشد که عملکرد آن روان وساده باشد .
برنامه های نهایی: پیکربندی دستگاه های IoB را ارائه می دهد. به کاربران امکان می دهد اطلاعات را برای مدت معینی مشاهده کنند و ممکن است با سخت افزار یا برنامه های کاربردی دیگر مرتبط باشند

انواع راه حل های IoB

با توجه به طبقه بندی ابزارهای IoB، سه نسل وجود دارد:

خارجی (خارج از بدن): برای نظارت بر فعالیت روزانه کار کنید و از مچ بند گرفته تا ساعت هوشمند متفاوت است.

داخلی (داخل بدن): شامل دستگاه های کاشته شده مانند ضربان ساز، حلزون یا اندامی است که با کمک چاپگر سه بعدی ساخته شده است.

Body-fused: ممکن است مجهز به ماژول های ارتباطی برای تفسیر پارامترهای بیولوژیکی و اتصال به ماشین های راه دور در زمان واقعی باشد. مثال معمولی یک قرص “هوشمند” است. پس از بلع، تراشه های تعبیه شده در داخل قرص، پارامترها را اندازه گیری کرده و به دستگاه سر منتقل می کنند. اولین قرص هوشمند در سال 2017 توسط سازمان غذا و دارو تایید شد و در حال حاضر برای بیمارانی که دارای بیماری های روانپزشکی و سایر بیماری ها هستند استفاده می شود.

استفاده از IoB می تواند به یکی از گرایش های اصلی در مراقبت های بهداشتی تبدیل شود و امکان نظارت 24 ساعته بر سلامت و به دست آوردن آمار کامل مربوط به هرگونه انحراف از معیارهای استاندارد را فراهم کند.

موارد استفاده از اینترنت بدن

مچ بند

مچ بند IoB برای ارسال پالس های اولتراسونیک برای بررسی حرکات دست و موقعیت مکانی کارمند کار می کند. در صورت ثبت فقدان یا عدم وجود کامل فعالیت، دستگاه می لرزد. اجرای چنین وسیله ای در محیط کار باعث افزایش بهره وری می شود. همچنین، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بیشتر به سلامت کارکنان خود اهمیت دهند، که اولویت شماره یک برای همه در جهان پس از کووید-۱۹ است.

 

دستگاه قلبی قابل کاشت

این دستگاه های IoB در قفسه سینه قرار داده می شوند و به قلب متصل می شوند. فرستنده ای که در خانه کاربر قرار دارد، اطلاعات مربوط به عملکرد قلب را دریافت می کند و اطلاعات را به پزشک منتقل می کند. علاوه بر این، این دستگاه ضربان قلب را عادی می کند و مشکلات سلامتی را درمان می کند.

بیماران COVID19

اینترنت بدن به نظارت بر بیماران از نظر COVID-19 کمک می کند. به عنوان مثال، پزشکان در چین از دماسنج های دیجیتال برای نظارت بر دمای بیمار بدون تماس با آنها استفاده می کنند. دماسنج های دیجیتال از گسترش COVID-19 جلوگیری می کنند و با سایر دستگاه های IoB برای نظارت در زمان واقعی ترکیب می شوند تا کنترل و تشخیص از راه دور را ارائه دهند.

BCIs

یک دستگاه تعبیه شده، رابط های مغز و کامپیوتر (BCIs)، ممکن است به عنوان یک پیشرفت در نظر گرفته شود زیرا به کاربران اجازه می دهد دستگاه ها را از طریق سیگنال های مغزی کنترل کنند و به طور قابل توجهی زندگی افراد دارای معلولیت را بهبود می بخشد.

نظارت بر ورزشکاران/سربازان

در مراقبت های بهداشتی، موارد استفاده از IoB هنوز رایج ترین هستند. اما همچنان شاهد استفاده از گجت های IoB در زمینه های دیگر مانند ورزش و حتی ارتش هستیم. در حال حاضر پوشیدنی هایی وجود دارند که عملکرد ورزشکاران را نظارت می کنند و می توانند اشکال دیگری داشته باشند. موارد استفاده از IoB نظامی شامل نظارت بر سربازان با ردیابی وضعیت عاطفی و فیزیکی، موقعیت مکانی و وضعیت فعلی آنها است. شبیه سازی موقعیت های جنگی به عنوان منبع داده ای عمل می کند که واکنش بدن را در شرایط بحرانی توصیف می کند.

چالش ها و خطرات پذیرش IoB

پذیرش IoB ارتباط نزدیکی با خطرات احتمالی اطلاعات دزدیده شده دارد. این می تواند جمع آوری شده و مورد سوء استفاده قرار گیرد و منجر به اختلال در عملکرد عادی دستگاه شود. تهدیدات بالقوه مشابه سایر دستگاه های اینترنت اشیا است، اما از آنجایی که دستگاه های IoB به بدن و عملکرد آن متصل هستند، خطرات بیشتر است. اگر ماژول‌های امنیت سایبری IoB مؤثر نباشند، یا اگر رویکردهای رمزگذاری داده قدیمی باشد، تعداد خطرات افزایش می‌یابد.

همچنین باید از مقررات مناسب اطمینان حاصل شود و افرادی که از دستگاه های IoB استفاده می کنند باید به طور کامل داده های بیومتریک داشته باشند، بنابراین دستگاه ها در تنظیمات عمومی پذیرفته نمی شوند. اگر چنین باشند، ممکن است شروع به نظارت بر افراد اطراف کاربر کنند و مقررات حفظ حریم خصوصی را نقض کنند. یک مثال برجسته از نقض حریم خصوصی راه حل آمازون است. این شرکت ردیاب های حرکت بازو را برای کارمندان در انبارها معرفی کرد. اما این نقض حریم خصوصی است، زیرا آنها اطلاعات شخصی کارگران را جمع آوری می کردند.

به طور کلی، آینده IoB مبهم است، اما تعداد موارد استفاده از IoB همچنان در حال افزایش است. اینترنت بدن‌ها از ارائه مراقبت از بیمار خودکار و از راه دور گرفته تا افزایش مشارکت جامعه در مدیریت سلامت خود، نوآوری‌های فناوری را برای بهبود استانداردهای زندگی به ارمغان می‌آورد. اگر ریسک ها و پاداش ها متعادل باشند، دستگاه های IoB به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل خواهند شد.

 

لینک منبع : https://www.iotforall.com/meeting-the-future-internet-of-bodies

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد