برنامه‌های ردیابی علائم که به‌روزرسانی‌هایی را درباره پاسخ‌های درمان سرطان به پزشک ارسال می‌کنند و می‌توانند از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کنند.
تجهیزات بیمارستانی متصل که پزشکان را از موقعیت فعلی خود مطلع می کند، مدیریت بیمارستان را از نیازهای جایگزین مطلع می کند و عملکرد کارکنان را نظارت می کند.
نظارت بر دما از راه دور برای اطمینان از حمل و نقل و نگهداری صحیح واکسن ها
راه‌حل‌های فناوری اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی که به بیماران یادآوری می‌کند که داروها و حسگرهای قابل هضم را دوباره پر کنند که در صورت عدم مصرف به موقع دارو، اعلان را راه‌اندازی می‌کنند.
مانیتورهای مداوم گلوکز (CGM) و قلم‌های انسولین هوشمند که زمان و مقدار تزریق دوز انسولین را ثبت و توصیه می‌کنند که به کمک بیماران دیابتی می‌آید.
استنشاق‌های هوشمند متصل به برنامه‌ای که به افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های ریوی کمک می‌کند بفهمند چه چیزی باعث ایجاد علائم می‌شود و آلرژن‌ها را پیش‌بینی می‌کند.

با توجه به چنین مثال هایی، اینترنت اشیا (IoT) به عنوان راهی برای زندگی هوشمندانه تر و ایمن تر دیده می شود و کاربرد آن در موسسات پزشکی بسیار تشویق می شود. با این حال، تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی بدون تهدید نیست. مهم است که تمام مزایا و معایب پیاده‌سازی سیستم‌های اینترنت اشیا در مراقبت‌های بهداشتی را بسنجیم تا بتوانیم راه‌هایی برای به حداکثر رساندن مزایا و در عین حال کاهش معایب برنامه‌ریزی کنیم.
مزایای عمده IoT در مراقبت های بهداشتی

اهمیت کلی راه‌حل‌های نرم‌افزار مراقبت‌های بهداشتی به سختی قابل برآورد است، زیرا فناوری وعده می‌دهد خدمات مراقبت‌های بهداشتی را مؤثرتر کرده و باری را که بر دوش ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی گذاشته می‌شود کاهش دهد. این در شرایط پیری جمعیت و افزایش تعداد بیماری های مزمن بسیار مهم است.

مزایای اصلی پیاده سازی اینترنت اشیا در مراقبت های بهداشتی:

نظارت از راه دور: نظارت از راه دور در زمان واقعی از طریق دستگاه های متصل IoT و هشدارهای هوشمند می تواند بیماری ها را تشخیص دهد، بیماری ها را درمان کند و در صورت اورژانس پزشکی جان انسان ها را نجات دهد.

پیشگیری: حسگرهای هوشمند شرایط سلامتی، انتخاب‌های سبک زندگی و محیط را تجزیه و تحلیل می‌کنند و اقدامات پیشگیرانه را توصیه می‌کنند که باعث کاهش بروز بیماری‌ها و حالات حاد می‌شود.

کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی: اینترنت اشیا بازدیدهای پرهزینه از پزشکان و پذیرش در بیمارستان ها را کاهش می دهد و آزمایش را مقرون به صرفه تر می کند.

دسترسی به داده های پزشکی: دسترسی به سوابق پزشکی الکترونیکی به بیماران این امکان را می دهد که مراقبت های با کیفیت را دریافت کنند و به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کنند تا تصمیمات پزشکی درستی بگیرند و از عوارض جلوگیری کنند.

بهبود مدیریت درمان: دستگاه های اینترنت اشیا به ردیابی تجویز داروها و پاسخ به درمان و کاهش خطاهای پزشکی کمک می کنند.

بهبود مدیریت مراقبت‌های بهداشتی: با استفاده از دستگاه‌های IoT، مقامات مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد تجهیزات و اثربخشی کارکنان دریافت کنند و از آن برای پیشنهاد نوآوری‌ها استفاده کنند.
تحقیق: از آنجایی که دستگاه های اینترنت اشیا قادر به جمع آوری و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده ها هستند، پتانسیل بالایی برای اهداف تحقیقاتی پزشکی دارند.

اینترنت اشیا در مراقبت های بهداشتی: چالش ها و تهدیدها

اگرچه اینترنت اشیا می‌تواند برای مراقبت‌های بهداشتی مفید باشد، اما هنوز چالش‌های عمده‌ای وجود دارد که باید قبل از پیاده‌سازی در مقیاس کامل به آنها پرداخت. تهدیدات و معایب استفاده از دستگاه های متصل در مراقبت های بهداشتی به شرح زیر است:

امنیت و حریم خصوصی: امنیت و حریم خصوصی همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی است که کاربران را از استفاده از فناوری اینترنت اشیا برای اهداف پزشکی باز می‌دارد، زیرا راه‌حل‌های نظارت بر مراقبت‌های بهداشتی پتانسیل نقض یا هک شدن را دارند. نشت اطلاعات حساس در مورد سلامتی و موقعیت مکانی بیمار و دخالت در داده های حسگر می تواند عواقب جدی داشته باشد که با مزایای اینترنت اشیا مقابله می کند.

خطر خرابی: خرابی یا اشکال در سخت افزار یا حتی قطع برق می تواند بر عملکرد سنسورها و تجهیزات متصل تأثیر بگذارد و عملیات مراقبت های بهداشتی را در معرض خطر قرار دهد. علاوه بر این، نادیده گرفتن به‌روزرسانی برنامه‌ریزی‌شده نرم‌افزار ممکن است حتی خطرناک‌تر از نادیده گرفتن معاینه پزشک باشد.

ادغام: در مورد پروتکل ها و استانداردهای IoT اتفاق نظر وجود ندارد، بنابراین دستگاه های تولید شده توسط سازندگان مختلف ممکن است به خوبی با هم کار نکنند. عدم یکنواختی مانع از ادغام تمام مقیاس IoT می شود، بنابراین اثربخشی بالقوه آن را محدود می کند.

هزینه: در حالی که اینترنت اشیا وعده کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی را در بلندمدت می دهد، هزینه اجرای آن در بیمارستان ها و آموزش کارکنان بسیار زیاد است.

آینده IoT در مراقبت های بهداشتی

بر اساس گزارش Business Insider، بازار فناوری مراقبت های بهداشتی IoT تا سال 2022 به 400 میلیارد دلار خواهد رسید. چنین رشدی به دلیل افزایش تقاضا، بهبود اتصال 5G و فناوری اینترنت اشیا و پذیرش رو به رشد نرم افزار فناوری اطلاعات مراقبت های بهداشتی خواهد بود. برنامه‌های غول‌های فناوری مانند اپل، گوگل و سامسونگ برای سرمایه‌گذاری بر روی پر کردن شکاف بین اپلیکیشن‌های ردیابی تناسب اندام و مراقبت‌های پزشکی واقعی مطمئناً به این فرآیند نیز کمک می‌کند.

علیرغم جنبه های منفی، تحول دیجیتال بیشتر در مراقبت های بهداشتی اجتناب ناپذیر است و مفهوم اینترنت اشیا همچنان به جذب و تغییر چشم انداز خدمات مراقبت های بهداشتی ادامه خواهد داد. بنابراین، به نظر می رسد زمان آن فراتر از چالش ها باشد و سفر به دستگاه های مراقبت بهداشتی متصل را آغاز کنیم.

 

لینک منبع : https://www.iotforall.com/iot-healthcare-advantages-disadvantages

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد