دستگاه های IoT نه تنها به تبادل داده کمک می کنند ، بلکه به جمع آوری و ایجاد بانک اطلاعاتی مشتری نیز کمک می کنند که این داده ها در دوره دیجیتال بسیار مهم است. احتمالاً  عبارت “داده ها پادشاه است” را شنیده اید. با کمک بانک اطلاعاتی مشتری ، بازاریابان دیجیتال می توانند بینش بازاریابی بهتری کسب کرده و استراتژی های بازاریابی دیجیتالی دقیق تری ایجاد کنند.

قبل از بازکردن این موضوع اجازه دهید نگاهی به نحوه کار IoT بیندازیم.

 

IoT چگونه کار می کند؟

۴ مؤلفه اصلی IoT:

  • سنسورها
  • Gateway
  • Big Data (داده های بزرگ)/ Cloud
  • رابط کاربری

سنسورها

جمع آوری اطلاعات اولین مرحله از فراین کار IoT است. سنسورها به طور مداوم داده ها را از محیط یا شی مورد اندازه گیری جمع می کنند. تلفن های همراه ، گجت های پوشیدنی و اتومبیل نیز سنسورهای زیادی دارند که داده ها را جمع می کنند. سنسورها قادر به اندازه گیری پدیده هایی مانند صدا ، گرما ، فشار و غیره هستند که آنها را به یک نمایش دیجیتالی تبدیل می کنند.

از متداولترین سنسورها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ردیاب های GPS
  • سنسور دما
  • سنسورهای رطوبت
  • سنسور فشار
  • حسگرهای رطوبت
  • سنسورهای دود
  • برچسب های شناسایی فرکانس رادیویی
  • سنسورهای IR

دستگاه ها و سنسورهای هوشمند مدرن از شبکه های بی سیم مانند WiFi ، بلوتوث و  Zig bee برای اتصال به سیستم استفاده می کنند.

 

Gateway

Gateway مانند پلی است که دستگاههای IoT را با یک Cloud متصل می کند. Gateway یک عنصر اساسی در اکوسیستم IoT است. آنها داده ها را از حسگرهای IoT جمع آوری می کنند و به Cloud منتقل می کنند ، همچنین اطلاعات را از Cloud دریافت می کنند و آن را به دستگاه ها ارسال می کنند.

Big Data (داده های بزرگ)

اینترنت اشیا مقدار زیادی داده تولید می کنند. فعالیت هایی مانند ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده ها در زیرساخت های Cloud انجام می شود. Cloud به عنوان مغز IoT گفته می شود. تجزیه و تحلیل شامل تفسیر داده های خام برای تعیین داده های با ارزش و نهایتا اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر نهایی قرار می دهد. این داده ها برای یک مدل تحلیلی پیش بینی کننده با ارزش هستند.

رابط کاربری

مرحله آخر ، ارائه اطلاعات مفید به کاربر نهایی است که قسمت قابل مشاهده IoT است. کاربر نهایی ممکن است یک کاربر صنعتی یا دستگاه دیگری باشد که در گردش کار M2M قرار دارد. داده های خام به بینش تبدیل می شوند و نمودارها ، اندازه گیری ها و شاخص ها را نشان می دهند. برنامه های تلفن همراه به عنوان واسط برای کنترل و نظارت بر دستگاه های هوشمند عمل می کنند.

نقش اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال

 

همانطور که می‌دانید با با گرایش بازاریابی به سمت دیجیتالی شدن، شاهد همه گیر شدن آن در کسب و کارهای مختلف هستیم. اما از آنجایی که اینترنت اشیا برای هر موضوع و چالشی راه حلی دارد برای این موضوع هم قاعدتا راهکارهای جدید و تازه دارد. در اینجا قصد داریم نقش اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال را به تفسیر بیان کنیم.

توسعه محصول

با کمک IoT ، بازاریابان دیجیتال می توانند درک کنند که مشتریان در واقع از برندهایشان چه انتظاری دارند ، این موضوع به بهبود کیفیت محصول آنها کمک می کند. اینترنت اشیا نه تنها به افزایش کیفیت محصول کمک می کند بلکه به پیش بینی تقاضا و برنامه ریزی برای محصولات جدید نیز کمک می کند. دسترسی به داده های دستگاه های IoT به مشاغل کمک می کند تا بهتر و سریع تر تصمیم بگیرند.

آنالیز رفتار خریدار مشتری

IoT به بازاریاب های دیجیتالی کمک می کند تا رفتار خرید مشتریان را از ابتدا تا انتها درک کنند همچنین به تجزیه و تحلیل نیازهای مصرف کننده ، الگوی خرید ، و روندهایی که بر الگوی خرید مصرف کننده و مکان تأثیر می گذارد کمک می کند.  IoT می تواند اطلاعات دقیق تری درباره ترجیحات مصرف کننده ارائه دهد این موضوع به بازاریاب ها این امکان را می دهد تا محصولات را بر این اساس توسعه دهند.

داده های بزرگ

دستگاههای هوشمند به بازاریاب ها این امکان را می دهند که داده های زیادی راجع به مصرف کنندگان جمع آوری کنند که برای فعالیت های بازاریابی موثر استفاده می شود. دستگاه های IoT نسبت به تحقیقات سنتی می توانند داده های زیادی را از طریق سنسورهای مربوط به مصرف کنندگان ارائه دهند. تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۲۰ ، تقریباً ۴۴ Zettabytes داده  تولید می شوند. داده های بزرگ بینش دقیق تری را ارائه می دهد که به بازاریابان کمک می کند تهدید ها را کاهش و فرصت ها را افزایش دهند.

تجزیه و تحلیل مشتری

با کمک دستگاه های هوشمند می توانید ذهن مصرف کننده خود را بخوانید. دستگاه های هوشمند حجم عظیمی از داده ها را ارائه می دهند که بینش عمیق تر و کلیدی در مورد مشتریان به ارمغان می آورد. داده های دستگاه های هوشمند برای درک سبک زندگی روزمره مصرف کنندگان استفاده می شوند. این امر به بازاریاب های دیجیتال اجازه می دهد محصولات را براساس داده های جمع آوری شده ترویج دهند.

ردیابی داده ها

ردیابی داده های دستگاه های IoT به بازاریابان کمک می کند تا پیش بینی کنند مشتری در صورت نیاز به یک محصول یا خدمات خاص ، چه زمانی نیازدارد. همچنین این اطلاعات برای زمان فروش استفاده می شود و بینش مشتری در زمان واقعی به بازاریابان برای افزایش فروش کمک می کند.

شخصی سازی بهتر

شخصی سازی راهی مؤثر برای دستیابی و درگیر کردن مخاطبان  است. IoT به بازاریابان کمک می کند تا به صورت واقعی با مشتریان ارتباط برقرار شود. این موضوع کمک می کند تا مخاطبان با دقت بیشتری مورد هدف قرار گیرند و کارآیی کمپین بازاریابی را بهبود می بخشد. IoT این امکان را می دهد تا اطلاعات مختلفی را در مورد مشتریان  جمع آوری کنید که به شما کمک می کند انتخاب کنید چه نوع کمپینی را باید مشتریان خود درنظر بگیرید. براساس داده های جمع آوری شده ، بازاریابان می توانند در لحظه مناسب پیام بهینه را برای تکمیل خرید مخاطب ارائه دهند.

اتوماسیون بازاریابی

معمولاً بازاریابان وقت و تلاش زیادی را برای جمع آوری داده های مشتری می گذرانند. اما IoT به بازاریابان کمک می کند تا در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها وقت بیشتری را صرفه جویی کنند.

رضایت مشتری

در دنیای دیجیتال امروز ،  برای هر بازاریاب ارایه خدمات سریع  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با کمک داده های زمان واقعی ، بازاریابان می توانند سریعتر به مشتریان خود پاسخ دهند.

اتصال بیشتر

در IoT ، از هر دستگاه هوشمند می توان به عنوان کانال برای ارتباط با مشتریان استفاده کرد. بنابراین هر کالای هوشمند به بازاریابان کمک می کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند ، و این منجر به جذب مشتری بیشتر می شود.

نتیجه

اینترنت اشیا زندگی را راحت تر می کند و به ما اجازه می دهد تا روی چیزهایی که برای ما مهم است تمرکز کنیم.توسعه IoT بر دنیای بازاریابی دیجیتال حاکم خواهد شد و به بازاریابان این امکان را می دهد تا فعالیت های بازاریابی کارآمد را انجام دهند. این امر مصرف کنندگان و بازاریابان را به اندازه کافی نزدیک می کند تا نیاز یکدیگر را برآورده سازند. نقش اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال از آن موضوعات بسیار جدید و کاربردی است که اگر بخواهید وارد بازاریابی دیجیتال شوید نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید.

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد