مقدمه

اینترنت اشیا به طور کلی اشاره به بسیاری از اشیا و وسایل هوشمند در محیط پیرامون ما مانند یخچال، تلویزیون ،سیستم های تهویه، روشنایی منازل و اداره ها و … دارد ، که به شبکه اینترنت متصل شده و می توانند توسط اپلیکیشنهای موجود در تلفنهای هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند. اینترنت اشیا برای بسیاری از شرکت های تجاری و فروشگاه ها نیز بسیار

موفق عمل کرده و نشان داده است که می توان آینده ای روشن برای این تکنولوژی در حوزه تجارت متصور بود.

اینترنت اشیا ، در واقع قابلیت هوشمندی را به اشیا با اضافه کردن ظرفیت ذخیره سازی و جمع آوری داده ها توسط سنسور ها را می دهد . بنابراین آنها می توانند فعالیت های مستقلی را بر اساس محرک ها ، و توابع هماهنگ کننده و اشتراک اطلاعات میان گره ها انجام دهند .

برای نشان دادن دیدگاه IoT، می توان تصور کرد که یک سیستم گرمایش خانگی تحت کنترل یک گوشی هوشمند یا یک خودرو مستقل از کاربر خود رانندگی می کند. این سناریو یک کنترل از راه دور ساده و ارتباطات دستگاه به ماشین (M2M) را در قالب اینترنت اشیا توصیف می کند.

این برنامه ها می توانند در حوزه های صنعتی مانند حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی .S.M.R( )2015 .Islam et al، خانه های هوشمند )2017 .S. Feng et al(، اتوماسیون صنعتی ، شبکه هوشمند و … مناسب باشند.

موسسه تحقیقاتی و پژوهشی IDC اعلام کرده است این تکنولوژی در سال 2102 درآمدی حدود 4/8 تریلیون دلار نصیب شرکت هایی در سراسر جهان کرده است که این فناوری را جدی گرفته بودند. با توجه به روند رو به رشد استفاده از این تکنولوژی، محققان موسسه تحقیقاتی IDC پیش بینی می کنند میزان درآمدزایی حاصل از استفاده از اینترنت اشیا تا سال 2102 حدود 2/3 تریلیون دلار است و این رقم در سراسر جهان تا سال 2121 به حدود 8/9 تریلیون دلار خواهد رسید که رشدی قابل توجه

نشان می دهد.

“ورنون ترنر” یکی از مدیران این موسسه تحقیقاتی، اینترنت اشیا را راهکاری تازه در تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ICT) می داند که پتانسیلی بالا برای کسب درآمد محسوب می شود. وی میزان استفاده از اینترنت اشیا را در حال حاضر بسیار جزئی می داند و می گوید: “این درست مانند نوک یک کوه یخی است که هنوز بخش اعظم آن پنهان مانده است و برای آشنایی بیشتر مردم و شرکت ها با این فناوری و ترغیب آنها به استفاده از آن نیازمند زمان بیشتری هستیم ولی آنچه مسلم است آینده، ازآن «اینترنت اشیا» است”. به دلیل افزایش توسعه شهرهای هوشمند، خودروها و خانه های هوشمند، ارتقای زیرساخت های ارتباطی و همچنین افزایش استقبال مردم از استفاده از اینترنت اشیا، این پروژه آینده ای روشن پیش رو دارد. وی ادامه می دهد: هرچند استقبال از اینترنت اشیا رو به رشد است ولی این پروژه همچنان در دوران طفولیت قرار دارد و چندین عامل مانع تسریع در پیشرفت آن است تا این رویا به واقعیت نزدیک تر شود. بخشی از این عوامل به نبود استانداردهای لازم، کم بودن نسبی آگاهی از این پروژه و همچنین مزایای حاصل از آن مربوط می شود. با وجود این موانع، موسسه تحقیقاتی آی دی سی در گزارشی تازه که فرصت و بازار رو به رشد اینترنت اشیا را مورد بررسی قرار داده است پیش بینی می کند که تا سال 2121 حدود 202 میلیارد شیء در سراسر جهان بر پایه اینترنت اشیا کار خواهند کرد.

 

کاربرد اینترنت اشیا در مراقبت های بهداشتی

اینترنت اشیا در مراقبت های بهداشتی (IoHT) اساسا یک راه حل مبتنی بر IoT است که شامل یک معماری شبکه برای ارتباط بین یک بیمار و مراکز بهداشتی درمانی است ، برای مثال، سیستم های بهداشت الکترونیکی مبتنی بر IoT برای الکتروکاردیوگرام ، ضربان قلب ، الکتروانسفالوگرام ,دیابت وسایر انواع نظارت بر علائم بدن(حیاتی)براساس سنسورهای پزشکی.این شامل پالس، میزان اکسیژن در خون (SPO2)، جریان هوا (تنفس)، دمای بدن، گلوکزومتر، پاسخ پوستی گالوانیک، فشار خون، موقعیت بیمار (شتاب سنج) و الکترومیوگرافی است.

پژوهش انجام گرفته توسط توکلی و همکاران نشان می دهد که استفاده از اینترنت اشیا در بخش درمان ، یکی از مهم ترین تلاش های فناورانه در تعالی سازی عملکرد مراکز درمانی هم چون بیمارستان ها است که در صورت به کارگیری آن ، وضعیت عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت مورد تقویت و بهبودی قرار خواهد گرفت.

 

راه حل های بهداشتی با استفاده از تلفن های هوشمند

یا راه حل هایی برای افراد با محدودیت های حرکتی ، نمی توانند بدون در نظر گرفتن حمایت تلفن های همراه طراحی شوند.

در این کار، برنامه های کاربردی که تشخیص ، ارتباطات بالینی، ارائه منابع داروئی یا آموزش پزشکی را پشتیبانی می کنند، به عنوان راه حل های مراقبت های بهداشتی با استفاده از تلفن های هوشمند تعریف می شوند. هدف آن ایجاد ارتباط بین سنسورها، گوشی های هوشمند و تیم مراقبت های بهداشتی است. از آنجایی که امنیت یکی از مسائل اصلی در IoHT است، یک پروژه در مورد نگرانی دردسترسی به داده های مراقبتهای بهداشتی توسط Murakami و همکاران پیشنهاد شده است وهدف آن تست دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده برای دسترسی به داده ها است. در شکل 3 دستگاه های موبایل و برنامه های مراقبت سلامت گوشی های هوشمند نشان داده شده است.

 

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد