پروژه ای که توسط دانشگاه غرب اسکاتلند هدایت می شود می تواند یک تغییر بالقوه در دنیای پروتزها و اندام های روباتیک باشد.

 

یک پروژه تحقیقاتی جدید به دنبال توسعه حسگرهای پیشرفته برای سیستم‌های رباتیک است که از بازخورد لمسی و حسگرهای فشار با دقت بالا برای بهبود مهارت‌ها و مهارت‌های حرکتی استفاده می‌کند و اندام‌های مصنوعی را شبیه‌تر به همتایان بیولوژیکی خود می‌کند.

این پروژه توسط دانشگاه غرب اسکاتلند (UWS)، گرافن یکپارچه رهبری می‌شود و توسط مشارکت تحقیقاتی اسکاتلند در مهندسی (SRPe) و موسسه ملی تولید اسکاتلند (NMIS) برنامه دکترای صنعت در تولید پیشرفته پشتیبانی می‌شود.

حسگرهای فشار قابلیت مهمی را برای رباتیک پوشیدنی به ارمغان می‌آورند و به این لوازم الکترونیکی حساسیت لمسی بالاتری می‌دهند و مهارت‌های حرکتی بیشتری شبیه انسان می‌دهند.

در حال حاضر، فقدان قابلیت‌های حسی مانعی برای پروتزهای روباتیک است که اغلب از تکمیل یک کار توسط سیستم‌ها جلوگیری می‌کند.

پروفسور دس گیبسون، محقق اصلی پروژه، گفت: «برای اینکه ربات‌ها به پتانسیل کامل خود دست یابند، به حسگرهای فشار دقیقی نیاز است که قادر به ارائه توانایی لمسی بیشتر باشند».

این تیم امیدوار است که این نیاز را از طریق پروژه مشترک جدید، تطبیق فوم گرافن سه بعدی، با نام Gii، برای طراحی حسگر برآورده کند. این ماده بسته به فشاری که تحت آن قرار می گیرد، مقاومت الکتریکی خود را تغییر می دهد – به آن اجازه می دهد تفاوت بین بارهای سبک و سنگین را تعیین کند و “حساسیت و بازخورد” لمس انسان را تقلید کند.

این تیم می‌گوید علاوه بر پروتز، طراحی جدید آن موارد استفاده بالقوه در همه چیز از جراحی گرفته تا ساخت دقیق را دارد.

مارکو کافیو، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد علمی در Integrated Graphene، گفت: “ما می دانیم که ویژگی منحصر به فرد Gii آن را برای استفاده در سایر برنامه ها مانند تشخیص بیماری و ذخیره انرژی مناسب می کند.” بنابراین ما همیشه بسیار هیجان زده هستیم که بتوانیم برای نشان دادن انعطاف پذیری خود در پروژه هایی مانند این.”

این تیم در نظر دارد حساسیت سیستم خود را قبل از انتشار گسترده بیشتر توسعه دهد. فاز بعدی پروژه توسط UWS، Integrated Graphene Ltd، SRPe و NMIS تامین مالی خواهد شد.

 

پایان مطلب.

لینک منبع : https://www.iotworldtoday.com/2022/08/03/robotic-sensors-could-improve-touch-sensitivity-of-prosthetics

 

 

 

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد