ربات غواصی از دانشگاه استنفورد به اپراتورها اجازه می دهد تا محیط اطراف اقیانوس را احساس کنند و با آن تعامل داشته باشند.

 

محققان دانشگاه استنفورد یک ربات غواص انسان نما ساخته اند که می تواند به کشتی ها و اشیاء غرق شده در عمق دسترسی داشته باشد و دارای یک سیستم بازخورد لمسی است که احساس موارد مواجه شده را شبیه سازی می کند تا اپراتورها بتوانند کارهایی که ربات انجام می دهد را تجربه کنند.

این ربات که با نام OceanOneK شناخته می شود، دارای دید سه بعدی و هشت پیشران چند جهته است که به آن کمک می کند تا در موقعیت های مختلف زیر آب حرکت کند.

 

به گفته محققان، هدف ربات OceanOneK دو چیز است. برای کاوش در مکان‌هایی که قبلاً کاوش نشده بودند و نشان دادن قابلیت‌های رباتیک در ترجمه تجربه ربات به لمس، دید و تعامل انسانی.

اوساما خطیب، مدیر آزمایشگاه رباتیک استانفورد گفت: «شما در حال حرکت به این ساختار شگفت‌انگیز هستید و وقتی آن را لمس می‌کنید، اتفاقی باورنکردنی می‌افتد: واقعاً آن را احساس می‌کنید». این اولین باری است که یک ربات قادر است به چنین عمقی برود، با محیط تعامل داشته باشد و به اپراتور انسانی اجازه دهد آن محیط را احساس کند.

OceanOneK برای کاوش در اعماق بیشتر نسبت به تکرارهای قبلی اقتباس شده بود، با این تیم از میکروکره های شیشه ای برای بدن ربات استفاده کردند تا در عین حال که فشار آب بالا را تحمل می کند، شناوری ایجاد کند. بازوهای ربات همچنین با مکانیزم روغن و فنر پر شده بود و روغن فشرده شده بود تا با فشار خارجی مطابقت داشته باشد تا از ریزش پوسته بیرونی ربات جلوگیری شود.

تاکنون OceanOneK یک هواپیمای غرق شده بیچ کرافت بارون F-GDPV، کشتی بخار ایتالیایی Le Francesco Crispi، یک کشتی رومی قرن دوم، یک هواپیمای پی-38 لایتنینگ جنگ جهانی دوم و یک زیردریایی به نام Le Protee را کاوش کرده است.

این تیم برنامه‌هایی برای سفرهای آتی دارد، از جمله مکان‌های باستان‌شناسی مهم و همچنین مناطقی با زیبایی طبیعی – که برخی از آنها با آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه هستند و نیاز به بازرسی دارند.

خطیب می‌گوید: «فاصله‌گذاری فیزیکی انسان‌ها از فضاهای خطرناک و غیرقابل دسترس در حالی که مهارت‌ها، شهود و تجربه‌شان را به کار متصل می‌کنند، نوید می‌دهد که کار از راه دور را به‌طور اساسی تغییر دهد». آواتارهای رباتیک مواد را جستجو و به دست خواهند آورد، زیرساخت می‌سازند و عملیات بازیابی و پیشگیری از بلایای طبیعی را انجام می‌دهند – چه در اعماق اقیانوس‌ها و معادن، چه در بالای کوه‌ها یا در فضا.

 

پایان .

لینک منبع : https://www.iotworldtoday.com/2022/08/04/humanoid-robot-explores-shipwrecks/

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد