هنگامی که ما در مورد روابط B2B صحبت می کنیم، یک پورتال فروشنده به این گزینه بسیار سلف سرویس برای چندین تامین کننده تبدیل می شود که کارایی فرآیندهای پیچیده فروش را افزایش می دهد، در تلاش و زمان هر دو طرف صرفه جویی می کند و به نشان دادن مراقبت استثنایی برای تامین کنندگان (فروشندگان شما) کمک می کند. بدین ترتیب وفاداری و اعتماد آنها را به دست آورد. در حالی که تامین‌کنندگان از استقلال خود لذت می‌برند، خریداران دید داخلی جامعی به سمت عرضه می‌گیرند و از تصمیم‌های سریع‌تر و سنجیده‌تر سود می‌برند. فروشندگان فهرست بندی شده اند و مقایسه تمام هزینه ها و گزینه های موجود در بازار داخلی و بین المللی آسان تر است.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از ویژگی‌های برجسته این راه‌حل پرطرفدار B2B بیندازیم.

 

قفسه فوق العاده برای فروشندگان

یک پورتال فروشنده B2B در نظر گرفته شده است تا به منبعی واحد از تمام اطلاعات لازم تبدیل شود و مدیران تامین کننده و خریداران را از تماس های تلفنی و ایمیل های بی پایان با سوالات اساسی نجات دهد. همیشه جدیدترین اطلاعات را در اختیار آنها قرار می دهد. در هر زمان، فروشندگان می توانند به راحتی در مورد شرایط و رویه های همکاری اطلاعات کسب کنند، همچنین اسناد و الگوهای اولیه را مشاهده و دانلود کنند و اخبار شرکت را مرور کنند و از این طریق، خود را بیشتر و بیشتر درگیر برند کنند.

با این حال، توصیه خوب این است که مطمئن شوید که تمام اطلاعات به خوبی ساختار یافته است و تامین کنندگان شما مجبور نیستند برای یافتن چیزی که نیاز دارند صفحات بی پایان را پیمایش کنند. در غیر این صورت، در عرض 10 یا نه 5 دقیقه، آنها دوباره تلفن را برمی دارند، که ممکن است استفاده عملی از راه حل گران قیمت جدید را زیر سوال ببرد.

 

تدارکات الکترونیکی

روش‌های تدارکات الکترونیکی (مانند مناقصه الکترونیکی، مزایده‌های معکوس الکترونیکی) ارتباط بین شرکت و فروشندگانش را روان‌تر و شفاف‌تر می‌کنند. این گزینه به طور برجسته در نسخه ی نمایشی ما نشان داده شده است. خریداران تلاش و زمان کمتری را صرف انتشار مناقصه و ارزیابی شرکت‌کنندگان می‌کنند و به راحتی می‌توانند تامین‌کنندگان دوردست را جذب کنند. تامین کنندگان بینش بهتری نسبت به الزامات و ارزش های شرکت دریافت می کنند، از شفافیت فرآیند سود می برند و هزینه های جذب مشتری (CAC) را کاهش می دهند.

 

افزایش دید زنجیره تامین

یک پورتال B2B به طور قابل توجهی کل فرآیند عرضه را تمیز و مرتب می کند. این امکان ردیابی مستمر وضعیت سفارش مربوطه، دسترسی به اطلاعات به روز در مورد حمل و نقل را فراهم می کند و بنابراین به خریدار این امکان را می دهد که فرآیند کاری خود را با دقت بیشتری برنامه ریزی کند. از آنجایی که وضعیت سفارش به روز می شود، همیشه مشخص است که چرا نمی آید، چه زمانی قرار است بیاید و در چه مرحله ای گیر کرده است، که خطرات مربوط به فروشنده را کاهش می دهد، تصمیمات سنجیده تری را ممکن می سازد و دوباره از هر دو طرف جلوگیری می کند. پیگیری و شفاف سازی تماس ها در اینجا ادغام با سیستم‌های داخلی فروشنده (مانند ERP) که امکان ارتقای خودکار اطلاعات را فراهم می‌کند، به عنوان یک روند رو به رشد با ارزش در نظر گرفته می‌شود.

 

محیط کار باز

یک جریان فوری اطلاعات، باز بودن بیشتر و همکاری نزدیک که یک پورتال B2B به خوبی طراحی شده است، مشارکت تامین کنندگان در فرآیند تحقیق و توسعه را تقویت می کند. و در صورتی که طرف خریدار دارای فرهنگ سازمانی مناسب برای اجرای چنین همکاری باشد، می تواند از سطح سودمند جدید تعامل برخوردار شود. تجربه بی‌ارزش تامین‌کنندگان می‌تواند در تقویت فرآیند تحقیق و توسعه خریداران موثر باشد. به عنوان مثال، چندی پیش، فوجی زیراکس موفق شد زمان توسعه یک مدل جدید را از 38 ماه به 29 ماه کاهش دهد. راز از جمله این بود که آنها همه اعضای تیم چند منظوره را در یک اتاق قرار دادند، به آنچه تامین کنندگانشان می گفتند گوش دادند و کانال اطلاعات را همیشه باز نگه داشتند. با معرفی ابزارهای مختلف همکاری و تبادل داده، پورتال شما به این محیط کاری بسیار باز، «یک اتاق» تبدیل می شود که امکان توسعه سریع و بدون خطا محصولات جدید را فراهم می کند.

یکپارچه سازی فرآیندهای داخلی

توانایی ادغام یک راه حل B2B با چندین سیستم موجود خریدار (ERP، MRP) نیز مزایای ملموسی را برای کاربران به ارمغان می آورد:

آنها پردازش سفارش آشنا را حفظ می کنند و با تعامل کاربران با سیستم هایی که قبلاً می شناسند، همکاری را طبیعی تر جلوه می دهند.
آنها شفافیت اطلاعات را تضمین می کنند، اطلاعات قابل اعتماد را در زمان واقعی ارائه می دهند و احتمال خطاهای انسانی را کاهش می دهند.

 

رایج ترین دام ها

با کور شدن با مزایای پاداش، می توانید به راحتی برخی از دام های مرتبط با اجرای پورتال را نادیده بگیرید. اما آنها وجود دارند و در اینجا رایج ترین آنها وجود دارد:

ناراحتی

پنهان کردن پیچیدگی سناریوهای مختلف ممکن، الگوریتم‌های قیمت‌گذاری پیچیده، سفارش‌های مکرر و برنامه‌های پیچیده تحویل، کار آسانی نیست. با این حال، این ناراحتی ما را به مشکلات اساسی که یک پورتال قرار است حل کند بازگرداند. کاربر دسترسی سریع، مستقیم و شهودی به آنچه نیاز دارد ندارد، که منجر به شفاف سازی بی پایان تماس ها/ایمیل ها و خطاها در اسناد می شود. در نتیجه، هم مدیران فروشنده و هم مدیران خریدار با اتلاف وقت، افزایش تاخیر و کاهش کارایی مواجه می شوند. تنها تصمیم این است که هرگز از فرآیند پر زحمت ایجاد UI واضح و ساده و اطمینان از بازخورد مستمر از کاربران نهایی چشم پوشی نکنید.

موانع بسیار بالا برای فروشندگان آینده دار جدید

فروشندگان جدید ممکن است مزایای بیشتری به همراه داشته باشند که هیچ یک از فروشندگان موجود ارائه نمی کنند. بنابراین، جریان ثابت تامین‌کنندگان بالقوه جدید به حفظ رقابت سالم در پورتال کمک می‌کند و امکانی واقعی برای برنده شدن برای کسانی که محصولات با کیفیت‌تری ارائه می‌دهند، فراهم می‌کند. و رقابت یک محرک مهم برای هر بازاری است، از جمله بازارهایی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند.

وقتی نوبت به پورتال های B2B می رسد، قیمت های اولیه و تلاش های یکپارچه می تواند از همکاری شرکت های کوچک و متوسط ​​جلوگیری کند. بنابراین، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که یک نسخه آزمایشی رایگان با عملکرد محدود را در نظر بگیرید تا فروشندگان جدید وارد بازار شوند و ایده های خود را ارائه دهند. علاوه بر این، فرآیند ثبت نام با طراحی عاقلانه می‌تواند پورتال را به ابزاری مفید تبدیل کند که امکان پیش‌صلاحیت خودکار و اولویت‌بندی بیشتر را فراهم می‌کند، که تا حد زیادی به دوام بازار الکترونیک از طریق مشارکت شرکای واقعاً امیدوارکننده کمک می‌کند که برای همکاری مفید هستند.

عدم بازخورد و شفافیت

اولاً، هرگز نباید سعی کنید پورتال را فقط به یک برنامه سلف سرویس خشک تبدیل کنید. در درجه اول، پورتال B2B مکانی برای ارتباط موثر است. اتوماسیون بیش از حد می تواند روابط بین شرکا را کم رنگ و سفید کند، بنابراین حفظ تعادل مناسب بین ابعاد دیجیتال و انسانی بسیار مهم است.

ثانیا، برای جذب تامین کنندگان مرتبط و اطمینان از اعتماد شرکای تجاری خود، باید سعی کنید گفتگو را تا حد امکان شفاف نگه دارید. پورتال باید به وضوح آنچه را که خریدار از فروشندگان خود از نظر گزینه های تحویل و قیمت انتظار دارد، اعلام کند، در مورد رویدادهای خرید آینده (مناقصه، حراج معکوس) اطلاع دهد و سیستم های رتبه بندی را به فروشندگان معرفی کند. به عنوان مثال، BMW از ابزارهای 24/7 مانند “LPKM (مدیریت عملکرد و شایستگی تامین کننده) در پورتال خود استفاده می کند که به تامین کننده امکان دسترسی به ارزیابی های خود توسط طیفی از بخش های تخصصی BMW Group و TQP (کیفیت قطعات در تولید و لجستیک) و SWS (وضعیت گارانتی تأمین‌کننده) که مروری بر ارزیابی‌های ادعاهای صفر کیلومتر فعلی و میدانی و مدیریت کیفیت در فاز سری به منظور تسهیل همکاری بین گروه BMV و تأمین‌کنندگان ارائه می‌کند.

 

اجرای پورتال B2B Vendor و دیجیتالی شدن مطمئناً تغییراتی را در تجارت ایجاد می کند. اما اینکه آیا این تغییرات به سمت بهتر شدن یا تغییر به سمت بدتر خواهند بود سؤال دیگری است. یک راه حل واقعاً موفق و سودمند B2B فقط برای کاربرانش ساده و آسان به نظر می رسد، اما همیشه نتیجه فرآیند پیچیده و پیچیده برنامه ریزی و توسعه است.

 

پایان .

لینک منبع : https://www.scnsoft.com/blog/b2b-vendor-portal

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد